در حديث
ديگرى در همان كتاب از ابوذر نقل شده كه گفت: «انَ
خَلِيْلى اوْصانى انْ اسْمَعَ وَ اطيعَ وَ انْ كانَ عَبْداً مُجَدَّعُ الاطرافَ»:
«دوست من (رسول خدا) به من سفارش كرده است كه بشنوم و اطاعت كنم (فرمان اميران و
حاكمان را) هر چند برده دست و پا بريدهاى باشد»! [2]
(بعضى مُجدَّعُ الاطراف را به معنى كسى كه در خانواده پست و
آلودهاى متولد شده تفسير كردهاند.)
به يقين ساحت
مقدس پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله پاك تر از آن است كه چنين دستورى بر
خلاف منطق عقل و شرع بدهد در حالى كه از خود آن حضرت نقل شده است اطاعت مخلوق در
معصيت خالق جايز نيست و بهترين دليل بر ساختگى بودن اين گونه احاديث آن است كه خود
ابوذر كه اين حديث ازاو نقل شده به گواهى تاريخ در زندگيش هرگز چنين نكرد و حتى در
راه مبارزه با انحراف اميران و حاكمان وقت جان خود را از دست داد! بهر حال پرواضح
است كه مقام پيامبر صلى الله عليه و آله بالاتر از اين گفتگوها است، هيچ انسان
عاقل نمىتواند چنين سخنى بر زبان براند كه حاكم، واجب الاطاعة است در هر كارى كه
كند و هر سخنى بگويد و هر كسى كه باشد؛ مخصوصاً با توجه به اينكه اين حديث در ميان
همه علماى اسلام اعم از شيعه و اهل سنت معروف است كه: «لا
طاعَةَ لَمخْلُوقِ فى مَعْصِيَةِ الْخالِقِ»: «اطاعت از
مخلوق در معصيت خالق جايز نيست». [3]