درباره همسران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نازل شده، و ضمير «هن» در
آنها بكار رفته، مردانى نيز در اين آيه مخاطب بودهاند، پس اگر حديثى بگويد منظور
تنها همسران پيامبر است بر خلاف ظاهر قرآن و قابل قبول نمىباشد.
***
2- در منابع مختلف اسلامى- مخصوصاً
منابع اهل سنت- روايات متعددى در باب «حديث كسا» ديده مىشود كه از مجموع آنها اين
معنا به دست مىآيد كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم على و فاطمه و حسن و
حسين عليهم السلام را فرا خواند (يا به خدمت او آمدند) پيامبر صلى الله عليه و آله
و سلم عبايى بر آنها افكند و طبق روايتى از جعفر طيار پسر عموى پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم عرضه داشت: اللَّهُمَّ
لِكُلِّ نَبِىٍّ اهْلًا وَ انَّ هؤُلَاءِ اهْلِى، فَانْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى: انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِجْسَ
اهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً.: «خداوندا! براى هر پيامبرى اهلى است، و اينها اهل (بيت) من هستند، در اين
هنگام خداوند اين آيه را نازل فرمود: انَّمَا
يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِجْسَ ... در اين موقع زينب (همسر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم) جلو آمد و عرض
كرد: الَا ادْخُلُ مَعَكُم؟ قَالَ مَكَانَكِ
فَانَّكِ عَلَى خَيْرٍ انْ شَاءَ اللَّهُ: «آيا من
هم با شما داخل بشوم؟ فرمود: در جاى خود باش، تو انشاءاللَّه در مسير خير و نيكى
هستى» (ولى جزء اين جمعيّت نخواهى بود!). [1]
اين حديث با صراحت مىگويد كه همسران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در آيه
فوق داخل نبودند.
از اين مهمتر اينكه در حديث ديگرى همين معنا از عايشه نقل شده است كه در
پايان آن مىگويد: به پيغمبر اكرم عرض كردم يا رسول اللَّه الَسْتُ مِنْ اهْلِكَ؟ قَالَ صلى الله عليه و آله و سلم انَّكِ لَعَلى
خَيْرٍ وَلَمْ يُدْخِلْنِى مَعَهُم: «اى رسول خدا
من از اهل تو نيستم (كه مشمول اين آيه شوم)؟ فرمود: تو بر خير و نيكى هستى، ولى
مرا با آنها زير كسا وارد نكرد»! [2]
همين معنا در «صحيح مسلم» نقل شده، ولى قسمت ذيل آن كه مربوط به تقاضاى عايشه
است در آن نيامده. [3]
[1]. «شواهد التنزيل» نوشته حاكم
حسكانى حنفى (از علماى معروف قرن پنجم هجرى)، جلد 2، صفحه 32 (حديث 673).