محسوب مىشوند، چرا كه عهد را هرگونه تفسير كنيم هر دو را در بر مىگيرد، و
چنين موهبتى نصيب ظالمان نمىشود، و در روحالبيان نيز آمده است كه: «وَ فِى الْآيَةِ دَليلٌ عَلى عِصْمَةِ الْانْبِيَاءِ
عَلَيْهِمُ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ مِنَ الْكَبَائِرِ قَبْلَ الْبِعْثَةِ وَ
بَعْدَهَا» «اين آيه دلالت بر عصمت انبياء از كبائر دارد؛
خواه بعد از بعثت باشد يا قبل از آن». [1]
***
در دومين آيه خداوند دستور به همه
مؤمنان مىدهد كه آنچه را پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم امر مىكند اجرا
كنند و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمايند و تقواى الهى را پيشه كنند كه خدا
شديد العقاب است.
دقت در آيه نشان مىدهد كه منظور از مَا
اتَاكُمُ الرَّسُولُ تمام اوامر پيغمبر اكرم صلى
الله عليه و آله و سلم است؛ زيرا نقطه مقابل آن نواهى او است وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا و به همين دليل بسيارى از مفسّران تصريح كردهاند كه مفاد آيه عام است- مانند
طبرسى در مجمعالبيان، و ابوالفتوح رازى در روحالجنان، و قرطبى در تفسير خود، و
فخر رازى در تفسير كبير، و جمعى ديگر از مفسّران معروف-.
طبق اين آيه بايد در برابر اوامر و نواهى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
تسليم مطلق بود تسليم و اطاعت بىقيد و شرط، جز در برابر معصوم ممكن نيست؛ زيرا در
صورت خطايا ارتكاب گناه يا معصيت نه تنها نبايد تسليم بود، بلكه بايد تذكر داد، يا
نهى كرد.