سفيران الهى و پيامآوران وحى به حكم آنكه سنگينترين مسئوليتها را در جهان
انسانيت بر دوش دارند، مخصوصاً مسئوليت هدايت انسان در طرقى كه با پاى عقل و مركب
انديشه و به اتكاى معلومات خود نمىتوانند آن را بپيمايد، و همچنين در زمينه تربيت
نفوس و پاكسازى آنها از تمام آلودگىهاى اخلاقى و نيز پاكسازى جوامع انسانى از انواع
نابهسامانىها بايد از «تقوا» در بالاترين سطح برخوردار باشند، همان چيزى كه ما
آن را مقام «عصمت» مىناميم، و چنانكه خواهيم گفت بدون برخوردارى از اين مقام هرگز اهداف رسالت
تأمين نخواهد شد.
البتّه مقام عصمت تنها به معناى «مصونيت از ارتكاب معصيت و گناه» نيست، بلكه
شاخه مهم ديگرى دارد كه آن «مصونيت از هرگونه خطا و لغزش و انحراف و گمراهى» است،
و اگر به راستى در اين زمينه با تأييدات الهى بيمه نشده باشند، هدف بعثت حاصل
نمىگردد.
اين دو شاخه اصلى نيز هركدام شاخههاى مختلفى دارد مانند: عصمت در برابر
گناهان كبيره، در برابر گناهان صغيره، در دوران قبل از نبوّت و دوران بعد از
نبوّت، مصونيت در برابر خيانت در ابلاغ وحى و رسالت و ...
در شاخه مصونيت از لغزشها نيز «مصونيت از خطا در گرفتن و ابلاغ وحى»، «مصونيت
از خطا در اعمال دينى و دستورات شرعى»، و بالاخره «مصونيت از خطا در اعمال دنيوى و
شخصى» است.
آيا مسأله عصمت و مصونيت انبياء در تمام اين بحثها از هر دو شاخه است، و