3- اميرمؤمنان
على عليه السلام در نهجالبلاغه در فلسفه بعثت پيامبران بيان بسيار جالبى دارد،
مىفرمايد: «فَبَعَثَ فيهِمْ رُسُلَه، وَ وَاتَرَ الَيْهِمْ انْبِيَائَه،
لِيَسْتَاْدُوهُمْ مِيثاقَ فِطْرَتِهِ، وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ وَ
يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ، وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ
الْعُقُولِ»: «خداوند رسولانش را در ميان انسانها مبعوث ساخت، و پيامبرانش را پى
در پى به سوى آنها فرستاد تا وفاى به پيمان فطرت را از آنها بخواهند و نعمتهاى
فراموش شده او را يادآورى كنند، و با تبليغ فرمان خدا، حجت را بر آنها تمام نمايند
و گنجينههاى عقول را آشكار سازند». [1]
4- در حديث
ديگرى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم آمده است كه فرمود:
«انَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ صَالِحَ الْاخْلاقِ»: «من براى
اين مبعوث شدم كه اخلاق صالح را تكميل كنم». [2]
همين مضمون
به تعبير ديگرى از آن حضرت نقل شده كه فرمود: «بُعِثْتُ
لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْاخْلَاقِ».[3]
5- در كتاب
فروع كافى از اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است كه روزى خطبهاى خواند، و در
ضمن خطبه چنين فرمود: «امّا بَعْدُ فَانَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالى
بَعَثَ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله و سلم بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ
مِنْ عِبَادَةِ عِبادِهِ الى عِبَادَتِهِ، وَ مِنْ عُهُودِ عِبَادِهِ الَى
عُهُودِهِ، وَ مِنْ طَاعَةِ عِبَادِهِ الى طَاعَتِهِ، وَ مِنْ وَلَايَةِ
عِبَادِهِ الَى وَلَايَتهِ، بَشيرًا وَ نَذِيراً وَ داعِياً الَى اللَّهِ
بِاذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً»: «خداوند تبارك و تعالى محمّد صلى
الله عليه و آله و سلم را به حق مبعوث كرد تا بندگانش را از عبادت بندگان، به
عبادتش فرا خواند، و از پيمان بندگان، به پيمان خودش، و از اطاعت فرمان بندگان، به
اطاعت فرمانش، و از ولايت- و قيمومت- بندگان به ولايت خودش دعوت كند، او بشارت
دهنده و بيم دهنده بود، و به اذن خداوند به سوى او دعوت مىكرد، و چراغ پر فروغى
بود». [4]