مىشود، و يا
وسوسههايى به آن راه مىيابد، وظيفه انبياء ضمن تعليم مسائل تازه به انسان آن است
كه اينگونه علوم را كه واقعيت دارد نيز تقويت و تحكيم كنند و وساوس را از آن
بزدايند!
ضمناً از آيه
فوق استفاده مىشود كه وظيفه انبياء چهار چيز است: نخست «ابلاغ دعوت الهى» به عموم
مردم و «اتمام حجت»، سپس «انذار و بشارت» و بعد تعليم و يادآورى است كه در آيات
قبل نيز به آنها اشاره شده بود.
10- دعوت
به حيات و زندگى انسانى
در يازدهيمن
و آخرين آيه مورد بحث اشاره به نكتهاى شده كه در واقع تمام اهداف پيشين به آن كمك
مىكند، و آن اينكه انبياء افراد بشر را به يك حيات جامع و كامل واقعى دعوت
مىكنند، و مىفرمايد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد دعوت خدا و پيامبر را اجابت
كنيد هنگامى كه شما را به سوى چيزى مىخواند كه شما را زنده مىكند!»
يَا ايُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا للَّهِ وِ لِلرَّسُولِ اذا دَعَاكُمْ
لِمَا يُحْيِيكُمْ[1]
اين تعبير
كوتاهترين و در عين حال جامعترين تعبيرى است كه درباره دعوت پيامبر اسلام صلى
الله عليه و آله و سلم- و دعوت همه انبياء- آمده است كه هدف بعثت را، زندگى و حيات
در تمام ابعادش مىشمرد: حيات مادى، حيات معنوى، حيات فرهنگى، حيات اقتصادى، حيات
سياسى و حيات اخلاقى و اجتماعى.
اگرچه در
آيات قرآن حيات، گاه به معناى حيات گياهى [2]
و گاه حيات حيوانى [3] آمده ولى در اينجا به معناى
حيات انسانى است، و در آيه 122 سوره انعام نيز درباره بعضى از كسانى كه ايمان
آوردهاند، مىفرمايد: اوَ مَنْ كَانَ مَيتاً
فَاحْيَيْنَاهُ ...: «آيا كسى كه مرده (و گمراه) بود و هدايتش كرديم
(همانند كافران گمراه