از جمله در روايتى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم: انَّ الْعِلْمَ الَّذى نَزَلَ مَعَ آدَمَ لَمْ يَرْفَعْ وَ الْعِلْمُ
يَتَوَارَثُ، وَ كَانَ عَلِىٌّ عَالِمَ هذِهِ الْامَّةِ، وَ انَّهُ لَمْ يُهْلَكْ
مِنَّا عَالِمٌ قَطُّ الَّا خَلَّفَهُ مِنْ اهْلِهِ مَنْ عَلِمَ مِثْلَ عِلْمِهِ
اوْ مَاشَاءَ اللَّهُ:
«علم و دانش كه بر آدم نازل شد هرگز
بالا نرفت، و اين علم به وراثت (به برگزيدگان الهى) مىرسد، و على عليه السلام
عالم اين امت بود (كه علم خود را از پيامبر و پيامبر از آدم به ارث برده بود) و
هيچ عالمى از ما هرگز از دنيا نمىرود مگر اينكه كسى جانشين او مىشود كه همان
علوم را داراست يا هر چه خدا بخواهد». [1]
در حديث ديگرى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: امَا انَّ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله و سلم وَرِثَ
عِلْمَ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ مِنَ الْانْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِينَ «محمد صلى الله عليه و آله و سلم علم تمام كسانى را كه پيش
از او از پيامبران و مرسلين بودند به ارث برد». [2]
مجموع اين منابع ششگانه سبب مىشده كه پيامبران الهى نه تنها در مسائل مربوط
به معارف دين و احكام شريعت بلكه از علوم و دانشهاى ديگرى نيز آگاه باشند، اعم از
آنچه تأثير مستقيم در اداى وظيفه رسالت داشته است يا تأثير غير مستقيم در تكميل
اهداف نبوت (دقت كنيد).
[1]. اصول كافى، جلد 1، صفحه 222 (باب
ان الائمه عليهم السلام ورثة العلم) حديث 2 همين معنا در حديث 4 و 5 و 8 از همان
باب آمده و به اين ترتيب حديثى است متضافر كه به اسناد مختلف از ائمه اهلبيت
عليهم السلام نقل شده است.
[2]. همان مدرك، صفحه 224 (باب الائمه
ورثوا علم النبى)، حديث 2.