3- جهانبينى
اسلام، و بطور كلى، نگرش آن را در هر مسأله و هر موضوع آشكار مىسازد.
4- بسيارى از
اسرار نهفته قرآن را تنها با روش تفسير موضوعى مىتوان آشكار ساخت و به ژرفاى آيات
آن تا آنجا كه در حوصله استعداد انسانها است دست يافت.
بنابراين؛
هيچ مسلمان ژرف انديش و آگاهى بىنياز از اين دو نوع تفسير نيست.
اگر چه از
قديمترين ايّام، حتى از عصر ائمه هدى عليهم السلام «تفسير موضوعى» مورد توجه
بوده، و دانشمندان اسلام در اين زمينه كتابها نوشتهاند كه نمونه روشن آن
كتابهاى «آيات الاحكام» است، ولى بايد اعتراف كرد كه تفسير
موضوعى از رشد شايسته خود بىنصيب بوده، و هنوز مراحل طفوليت خود را طى مىكند، و
بايد در پرتو زحمات دانشمندان به محل شايسته خود برسد.
كتاب حاضر
«پيام قرآن» كه با ابداع «يك روش كاملًا تازه»
در تفسير موضوعى قرآن، گامهاى جديدى را در اين موضوع برداشته و
بحمداللَّه از استقبال گسترده و حمايت روز افزون قشرهاى وسيعى بهرهمند بوده،
باز در آغاز راه است، و نياز به همكارى و همفكرى بيشتر از سوى علماى اسلام و
مفسّران عالى مقام دارد تا بتواند به هدف نهايى برسد، و ما هميشه در انتظار نظرات
تكميلى اهل نظر و ارباب معرفت بوده و هستيم؛ و از خداى بزرگ توفيق و هدايت بيشتر
را مىطلبيم.