به عكس نامه اعمال نيكوكاران سبب آبرو و اعتبار و افتخار آنها مىگردد، حتى از
آنچه در مثال نوار و فيلم گفته شد برتر و بالاتر و موثرتر است و اين انگيزه مهمى
بر اعمال نيك خواهد بود، منتها گاه ايمانها ضعيف است، و گاه حجاب غفلت مايه دورى
انسان از اين حقايق مهم مىگردد، و گرنه ايمان به اين اصل قرآنى براى تربيت هر
انسانى كافى است.
و لذا در ضمن بعضى از دعاها (كه مسلماً همه آنها نيز درسهايى براى تربيت
انسانها هستند) روى اين معنا تكيه شده است، چنانكه در دعاى معروف كميل مىخوانيم: وَكُلُّ سَيّئَةٍ امَرْتَ بِاثْباتِها الْكِرامَ
الكاتِبينَ، الَّذينَ وَ كَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ ما يَكُونُ مِنَّى، وَ جَعَلْتَهُمْ
شُهُوداً عَلىَّ مَعَ جَوارِحى، وَ كُنْتَ انْتَ الرَّقيبَ عَلَىَّ مِنْ وَرائِهمْ،
وَ الشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ: «خداوندا! تمام
گناهانى را كه به نويسندگان بزرگوار (از فرشتگان) دستور دادهاى آنها را ثبت كنند
بر من ببخش، همان فرشتگانى كه مأمورشان ساختهاى آنچه از من سر مىزند ضبط كنند، و
آنها را علاوه بر اعضاى تنم شهود بر من قرار دادى، و در ماوراى آنها خودت مراقب من
بودهاى، و گواه منى بر آنچه از آنها پنهان مانده است.
اين بحث را با حديث پر معنايى از امام صادق عليه السلام پايان مىدهيم:
در احتجاج طبرسى آمده است «مردى از امام صادق عليه السلام پرسيد علت وجود
ملائكه مامور ثبت اعمال نيك و بد چيست؟ با اينكه مىدانيم خداوند «عالم السّر و
الخفيات و ما هو اخفى» است و هر چيزى را كه مخفىتر از آن وجود ندارد مىداند؟!
امام عليه السلام در پاسخ فرمود:
اسْتَعْبَدَهُم بِذلِكَ وَجَعَلَهُمْ شُهُوداً عَلى خَلْقِهِ لِيَكُونَ الْعِبادُ
بِمُلازَمَتِهِمْ ايّاهُمْ اشَدَّ عَلى طاعَةِ للَّهِ مُواظَبَةً، وَ عَنْ
مَعتصيَتِهِ اشَدَّ انْقِباضاً، وَكُمْ مِنْ عَبْدٍ يَهِمُّ بِمَعْصيَةٍ فَذَكَرَ
مَكانَهُما فَارْعوى و كَفَّ، فَيَقُول رَبِّى يُرانى، و حَفَظَتى عَلىَّ بِذالِكَ
تَشْهَدا!:
«خداوند اين فرشتگان را مأمور عبادت
خود ساخته، و آنها را شهود بر بندگانش قرار داده، تا بندگان به خاطر ملازمت آنان
بيشتر مواظب اطاعت الهى باشند، و از معصيت او بيشتر اجتناب كنند، و چه بسيار
بندگانى كه تصميم بر گناه مىگيرند سپس به ياد اين دو فرشته مىافتند و خوددارى
مىكنند و مىگويند: پروردگار ما، ما را مىبيند و فرشتگان حافظ اعمال نيز گواهى
مىدهند».