وارد شده است ما بايد به آن ايمان داشته باشيم هرچند مفهوم و محتواى آن را
تفصيلًا ندانيم، همانگونه كه در مسائل ديگرى از امور مربوط به آخرت با چنين وضعى
روبهرو هستيم، يا اينكه نام اعمال همان مجموعه آثارى است كه عمل ما در بيرون وجود
ما مىگذارد و در قيامت به فرمان الهى جمعآورى شده و در اختيار ما قرار مىگيرد،
به تعبير ديگر مجموعه آثار تكوينى است كه مىتوان آن را از جهاتى تشبيه به فيلمها
و نوارهاى ضبط صوت يا فسيلهاى حيوانات كرد، نمىگوييم عيناً چنين است، بلكه
مىگوييم از جهاتى شبيه به آن است (دقت كنيد).
***
3- فلسفه نامه اعمال
بدون شك بيان گسترده و شرح نامه اعمال در آيات قرآنى و روايات مخصوصاً با توجه
به اينكه تمام جزئيات اعمال و سخنان و نيات در آن ثبت مىشود در درجه اوّل به
منظور آثار تربيتى آن است و كراراً گفتهايم قرآن شرح تمام معارف واقعى را
وسيلهاى براى تهذيب نفوس، و تكامل ارواح، و تقويت مبانى اخلاق و تقوى، قرار داده،
و به انسانها هشدار مىدهد كه مراقب گفتار و رفتار خويش باشند كه همه چيز ثبت
مىشود و يكجا در قيامت بى كم و كاست ارائه داده خواهد شد.
درست است كه احاطه علمى پروردگار ما فوق همه اينهاست و كسى كه ايمان كامل به
احاطه علمى خداوند و حضور وجودى او در همهجا و هر زمان دارد، نيازى به نامه اعمال
ندارد، ولى در غالب مردم، توجه به اين حقيقت مىتواند منشأ آثار فراوانى باشد.
كسى كه مىداند دائماً نوار ضبط صوتى همراه اوست و يك دستگاه كاملًا مجهز
فيلمبردارى مىكند، و سرانجام تمام اين فيلمها، و آن نوارها، به صورت پرونده زنده
و گويا و غير قابل انكارى در يك دادگاه عدل بزرگ مطرح مىشود، به طور يقين چنين
انسانى كاملًا مراقب اعمال و رفتار و گفتار خويش خواهد بود، و تقواى نيرومندى بر
درون و برون وجود او حاكم مىشود.
ايمان به مسأله نامه عمل كه هر صغير و كبير در آن مستطر است و فرشتگانى كه شب
و روز با انسانند و مأمور ثبت و ضبط اين اعمالند، و ايمان به اين حقيقت كه در صحنه
محشر نامه اعمال در برابر ديده همگان گشوده مىشود و تمام گناهان مستور در آن
نمايان مىگردد و مايه رسوايى در ميان دوست و