responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 350

آرى در اين هنگام ندا دهنده‌اى در ميان آنها ندا مى‌دهد كه لعنت خدا بر ستمگران باد!.

تفسير و جمع‌بندى‌

غم و اندوه جانكاه و حسرت بى‌پايان‌

منظور از آلام و كيفرهاى روحانى مجموعه امورى است كه روح و جان انسان را در فشار قرار مى‌دهد، هرچند تأثيرى در جسم او ظاهراً نداشته باشد، و يا آنكه تأثير دوگانه دارد هم جسم را مستقيماً آزار مى‌دهد و هم روح را.

در نخستين آيه به نمونه‌اى از قسم دوّم برخورد مى‌كنيم، مى‌فرمايد: «كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، عذابى خوار كننده براى آنها خواهد بود» (وَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ).

قرآن اينجا در اين باره توضيحى نمى‌دهد كه چگونه اين عذاب، دوزخيان را به ذلّت و خوارى مى‌كشد، همين اندازه اشاره‌اى كلّى به آن نموده است و بسيارى از جنبه‌هاى تحقيرآميز عذاب‌هاى دوزخ را شامل مى‌شود كه مستكبران گردنكش و خودبين را به پايين‌ترين مرحله ذات مى‌كشاند.

بعضى از مفسران مانند «قرطبى» احتمال داده است كه اين عذاب خوار كننده اشاره به سرنوشتى باشد كه مشركان در ميدان جنگ بدر با آن مواجه شدند ولى با توجه به آيه قبل از آن كه سخن از «جنات نعيم» براى مؤمنان مى‌گويد روشن است كه اين آيه اشاره به عذاب خوار كننده دوزخ دارد.

به هر حال اين تعبير كه در آيات متعددى از قرآن مجيد آمده نشان مى‌دهد كه عذاب‌هاى دوزخى آميخته با انواع اهانت‌هاست كه مايه آزار روح و جان نيز مى‌شود، و اين تجسّمى است از تحقيرها و اهانت‌هايى كه آنان نسبت به انبياء الهى و مؤمنان پاكدل و مستضعفان پاكدل و و مستضعفان با ايمان داشتند و بايد در آن روز نتيجه كار خود را به اين صورت ببينند.

***

در دوّمين آيه سخن از رسوايى دوزخيان است كه آن نيز يك عذاب دردناك معنوى است، اين سخن را از زبان انديشمندان با ايمان (اولوا الألباب) نقل مى‌كند مى‌فرمايد: آنها مى‌گويند: «پروردگارا! هر كه را

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 350
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست