دو باغ بهشتى است» (وَلِمَنْ خافَ مَقامَ
رَبِهِ جَنَتانِ).
«آن دو داراى انواع نعمتها و درختان
پر شاخه و با طراوتند» (ذَواتا افَنانِ).
«و پائينتر از آنها دو باغ بهشتى
ديگر است ... هر دو كاملًا خرم و سرسبزند» (وَ
مِنْ دُونِهما جَنتانِ ...
مُدهامّتانِ).
گاهى تصور كردهاند كه اين چهار باغ بهشتى همه براى همه مؤمنان است و اين تعدد
به عنوان تنوع است، چرا كه طبع آدمى تنوع مىطلبد و از آن لذت مىبرد.
ولى لحن آيات و همچنين رواياتى كه در تفسير اين آيات وارد شده به خوبى نشان
مىدهد كه آنها براى دو گروه متفاوت است، و تعبير به «من دونهما» همان معنى پائينتر را مىرساند.
به اين ترتيب دو باغ بهشتى نخست از آن «مقربان» و دو باغ بهشتى مرحله پائينتر
از آن «اصحاب اليمين» است، و در حقيقت اشاره به درجات و مقامات مختلف اهل بهشت
مىباشد و بايد همچنين باشد، چرا كه بدون شك بهشتيان همه در يك سطح و يك مقام و يك
مرتبه نيستند، و بايد درجات آنها متفاوت باشد.
اين تفاوت مقام و درجه با تعبير زيبايى در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام صلى
الله عليه و آله و سلم چنين بيان شده است:
جَنَّتانِ مِنْ فِضَّةٍ آنِيَتُهُما وَ ما فيهما، جَنَّتانِ مِنْ ذَهَبٍ آنِيتُهما
وَ ما فيهما!: «دو باغ بهشتى كه بناى آنها و ظروف و هرچه
در آنهاست از نقره است و دو باغ بهشتى كه بناى آنها و ظروف و هرچه در آنهاست از
طلاست»!. [1]
همين معنا با صراحت بيشترى در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است،
فرمود: لا تَقولَنَّ واحِدَةٌ انَّ اللَّه
يقُولُ: وَ مِنْ دُونِهما جَنَّتَانِ، و لا تَقولَنَّ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ انَّ
اللَّه يَقولُ: دَرَجاتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ، انّما تَفاضُلُ القَوْمُ
بِالاعمالِ!: «نگوييد
بهشت يكى است زيرا خداوند مىفرمايد: (پائينتر از آن، دو بهشت ديگر است) و نگوييد
درجه واحدى است، چرا كه خدا فرموده: «درجاتى است بعضى بالاتر از بعض ديگر) و اين
تفاوت به خاطر اعمال آنهاست». [2]
در اينكه چرا هريك از اين دو گروه داراى دو باغ بهشتى هستند مفسّران احتمالات
زيادى ذكر كردهاند كه با هم تضادى ندارند و ممكن است در مفهوم آيه جمع باشد.