آفرينش بهشت و دوزخ را انكار كند پيامبر را تكذيب كرده، و ما را نيز تكذيب
نموده است ...». [1]
در بسيارى از روايات مربوط به معراج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به
مسأله بهشت و دوزخ و وجود فعلى آنها اشاره شده، و اينها در حقيقت تأكيدى است بر
آنچه در آيات فوق خوانديم كه قرآن در سوره نجم در جريان معراج پيامبر صلى الله
عليه و آله و سلم نيز اشاره كرده است.
در تفسير علي بن ابراهيم در شرح آيه
وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى- عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى چنين آمده است: وَ
امَّا الرَّدُّ عَلَى مَنْ انْكَرَ خَلْقَ الجَنَّةِ وَ النَّارِ فَقَولُهُ
عِنْدَها جَنَّةُ المَأْوَى، ايْ عِنْدَ سِدْرَةِ المُنْتَهىَّ فسِدْرَةُ
المُنْتَهى في السَّماءِ السَّابِعَةِ وَ جَنَّةُ المَأْوَى عِنْدَها: «پاسخ كسانى كه آفرينش بهشت و دوزخ را انكار مىكنند،
آيه عِنْدَها جَنَّةُ المَأْوَى» است يعنى در نزد سدرة المنتهى كه در آسمان هفتم است، بهشت
جاويدان قرار دارد». [2]
روايات متعددى كه در منابع شيعه و اهل سنّت درباره تولّد بانوى اسلام فاطمه
زهرا عليها السلام آمده نيز گواه بر اين معناست كه مىگويد: پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله و سلم در شب معراج وارد بهشت شد و از ميوه درختان بهشتى تناول فرمود، و
از همان ميوه، نطفه زهرا عليها السلام منعقد شد، و لذا پيامبر صلى الله عليه و آله
و سلم او را بوسيد و مىگفت «از او بوى بهشت مىشنوم». [3]
در تفسير آيه 37 سوره آلعمران ...
كُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَكَرِيَّا المِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً ...: «هر زمان زكريا وارد محراب مريم (س) مىشد غذاى مخصوصى در
آنجا مىيافت» (و هنگامى كه سؤال مىكرد از كجا آوردهاى مىگفت: از سوى خداست) در
بسيارى از منابع اسلام اعم از شيعه و اهل سنت آمده است كه اين غذاى ميوههاى بهشتى
بود كه در غير فصل خداوند در اختيار مريم مىگذاشت. [4]
درباره بانوى اسلام فاطمه زهرا عليها السلام نيز در روايات اسلامى مىخوانيم
كه خداوند مائده بهشتى بر آن
[3]. مضمون اين حديث را علاوه بر كتب
شيعه در بسيارى از كتب اهل سنّت مىتوان يافت از جمله: ذخائر العقبى، صفحه 36 و
صفحه 44، مستدرك الصحيحين، جلد 6، صفحه 156- الدرّ المنثور سيوطى در تفسير آيه
سبحان الذي اسرى بعبده ... و كتب ديگر.
[4]. تفسير عيّاشى و تفسير برهان و
نور الثقلين و همچنين تفسير درالمنثور ذيل آيه 37 آلعمران.