«همه چيز جز ذات پاك او فانى مىشود»
(قصص 88) استدلال كردهاند، كه اگر آنها الان موجود باشند بايد در پايان اين جهان
فانى شوند، و در اين صورت اين با آيه ديگر قرآن كه مىگويد اكُلُها دائِمٌ «ميوههاى بهشت هميشگى است»
(رعد 35) منافات دارد (دقت كنيد).
مرحوم علّامه حلّى در پاسخ اين استدلال مىگويد: «هلاك و فنا» كه در آيه آمده است به معناى خارج شدن از
قابليت استفاده است و مسلم است هنگامى كه انسانها و عموم مكلفين فانى شوند بهشت
بلا استفاده خواهد بود.
پاسخ ديگرى كه مىتوان به اين سؤال داد اين است كه بهشت و دوزخ در ظاهر اين
جهان نيستند، بلكه در باطن اين عالمند و فنا و هلاكت مربوط به ظواهر اين جهان است
(توضيح بيشتر در اين زمينه به زودى خواهد آمد).
بعضى نيز گفتهاند آيه كُلُّ
شَىءٍ هالِكُ الا وَجْهَهُ» مىگويد ذات
خداوند و آنچه بدون علل مادى و با عنايت او خلق شود جاودانى است، و كلمه «وَجْه اللَّه» همه
آنها از جمله بهشت و دوزخ را شامل مىشود، آنچه فانى و هلاك مىشود اين جهان ماده
است كه به وساطت علل مادى ايجاد شده (دقت كنيد).
***
2- وجود فعلى بهشت و دوزخ در روايات
اسلامى
بسيارى از احاديث اسلامى نيز اين معنا را تأييد و تأكيد مىكند كه بهشت و دوزخ
هم اكنون مخلوقند، از جمله در حديثى از امام علي بن موسى الرضا عليه السلام آمده
است كه يكى از اصحاب او از بهشت و دوزخ پرسيد كه آيا آنها هم اكنون مخلوقند؟ امام
عليه السلام فرمود: وَ انَّ رَسُولَ اللَّه
قَدْ دَخَلَ الجَنَّةَ وَرَأى النَّارَ لَمَّا عُرِجَ بِهِ الَى السَّماءِ «آرى آفريده شدهاند، و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نيز مشاهده كرد».
راوى مىگويد عرض كردم گروهى مىگويند: آنها مخلوق نيستند، امام عليه السلام!
فرمود: ما اولئِكَ مِنَّا وَلا نَحْنُ مِنْهُمْ،
مَنْ انْكَرَ خَلْقَ الجَنَّةِ وَ النَّارِ فَقَدْ كَذَّبَ النَّبيَّ وَ
كَذَّبَنَا ... «آنها از ما نيستند و ما از آنها نيستيم، كسى
كه