responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 369

نوشته‌اند كه جايى براى انكار در اصل مسأله باقى نمانده است، حتى اگر بخواهيم به شرح گوشه‌اى از آن بپردازيم سخن بسيار به دراز مى‌كشد. [1]

بنابراين عالم برزخ را از اين طرق نيز مى‌توان اثبات كرد

***

3- دورنمائى از عالم برزخ‌

صرف نظر از گفتگوهايى كه درباره جزئيات عالم برزخ در ميان دانشمندان اسلام وجود دارد، در اصل وجود چنين عالمى همگى اتفاق نظر دارند، جز اندكى كه قابل ملاحظه نيستند.

دليل اين اتفاق نظر وجود آيات قرآنى و روايات فراوان است، آياتى كه با صراحت درباره حالات انسان بعد از مرگ و پاداش‌ها و كيفرها سخن مى‌گويد و ارتباط آنها با اين جهان و امثال اين امور بحث مى‌كند (شرح اين مطلب سابقاً گذشت).

بنابراين اصل وجود عالم برزخ جاى بحث و گفتگو نيست، مهم آن است كه بدانيم زندگى برزخى چگونه است؟ در اينجا تصويرهاى مختلفى از سوى دانشمندان ارائه شده كه روشن‌ترين آنها كه با احاديث اسلامى هماهنگى دارد اين است:

روح انسان بعد از پايان زندگى دنيا در جسم لطيفى قرار مى‌گيرد كه از بسيارى از عوارض جسم مادّى بر كنار است، ولى از آن نظر كه شبيه اين جسم مادى عنصرى است به آن «بدن مثالى» يا «قالب مثالى» گويند كه نه كاملًا مجرّد است و نه مادى محض بلكه داراى يك نوع «تجرّد برزخى» است (دقت كنيد).

البتّه همان‌گونه كه درك حقيقت زندگى عالم آخرت براى ما اسيران زندان عالم مادّه غير ممكن است، آگاهى از جهان برزخ به طور كامل نيز ممكن نيست، چرا كه مرتبه‌اى بالاتر از اين جهان، يا به تعبير ديگر جهانى است محيط بر اين جهان نه محاط در اين جهان.

ولى به گفته بعضى از دانشمندان مى‌توان آن را تشبيه به حالت خواب كرد، در خواب‌هاى راستين، روح انسان با استفاده از قالب به نقاط مختلف پرواز مى‌كند، مناظرى را مى‌بيند، از نعمت‌هايى بهره مى‌گيرد و لذّت مى‌برد، و گاه مناظر هولناكى را مشاهده مى‌كند و سخت متألم مى‌گردد و فرياد مى‌كشد و از خواب‌


[1]. براى توضيح بيشتر به كتاب ما به نام «عود ارواح و ارتباط با ارواح» مراجعه فرماييد.

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 369
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست