آياتى است كه نمونههاى معاد را در اين جهان در طول تاريخ انبياء و غير آنان
مشخّص مىكند، مانند داستان ابراهيم و مرغهاى چهارگانه، سرگذشت عزير يا ارمياى
پيامبر، و همچنين داستان اصحاب كهف، و ماجراى كشته بنىاسرائيل كه شرح مبسوط همه
آنها را قبلًا تحت عنوان «نمونههاى عينى و تاريخى معاد» آورديم. [1]
تمام اين نمونهها به وضوح روشن مىسازد كه معاد، تنها جنبه روحانى ندارد،
بلكه جنبه جسمانى نيز در آن هست، و سؤال و جوابهاى انبياء با مردم بر محور آن دور
مىزده است، و ارائه اين نمونهها براى اثبات معاد جسمانى بوده است.
و از آنجا كه اين آيات را مبسوطاً در گذشته نزديك شرح دادهايم نيازى به تكرار
و بحث در آن نمىبينيم.
***
نتيجه بحث
با توجه به گروههاى نه گانه از آيات قرآن مجيد كه معاد جسمانى را به وضوح و
از طرق مختلف و با بيانات كاملًا متنوّع بازگو مىكند (1- آياتى كه مىگويد خداوند
بار ديگر استخوانهاى پوسيده و خاك شده را به حيات مجدد باز مىگرداند، 2- آياتى
كه مىگويد انسانها در قيامت از قبرها برانگيخته مىشود، 3- آياتى كه مىگويد:
انسان از خاك آفريده شده، باز هم به خاك بر مىگردد، و بار ديگر از خاك زنده
مىشود، 4- آياتى كه رستاخيز انسانها را به زنده شدن زمينهاى مرده تشبيه مىكند،
5- آياتى كه از موضعگيرىهاى سخت دشمنان اسلام در برابر مسأله معاد سخن مىگويد-
(با توجه به اينكه بسيارى از آنها معاد روحانى را قبول داشتند، و از معاد جسمانى
وحشت و تعجب مىكردند)، 6- آياتى كه از انواع نعمتهاى مادى بهشت صحبت مىكند، 7-
آياتى كه از انواع عذابهاى جسمانى جهنم سخن مىگويد، 8- و بالأخره آياتى كه اعضاى
جسمانى انسان در قيامت مانند چشم و گوش و دست و پا و صورت و گردن، بحث مىنمايد.
كمترين ترديدى باقى نمىماند كه از ديدگاه قرآن مجيد مسأله معاد جسمانى (در كنار
معاد