responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 247

آن (مانند خطوط سرانگشتان) را باز گردانيم و تنظيم كنيم.

صراحت اين آيه نيز در معاد جسمانى به تمام معنا قابل توجه است.

***

سوّمين آيه سخنى از زبان قوم ثمود، [1] در برابر پيامبرشان صالح، نقل مى‌كند كه آنها يكديگر را مخاطب ساخته، در مذمّت اين پيامبر بزرگ چنين مى‌گفتند: «آيا او به شما وعده مى‌دهد كه وقتى از دنيا رفتيد و خاك و استخوان شديد بار ديگر (از قبرها) خارج مى‌شويد» (و لباس حيات در تن مى‌پوشيد).

هيهات «چه دور است اين وعده‌هاى (دروغين) كه به شما داده مى‌شود»! (ايَعِدُكُمْ انَّكُمْ اذْا مِتُّمْ وَ كُنْتُمْ تُراباً وَ عِظاماً انَّكُمْ مُخْرَجُوْنَ هَيْهاتَ هَيْهاتُ لِما تُوْعَدُونَ).

اين تعبيرها به وضوح مى‌رساند كه پيامبرشان صالح (يا هود)، به آنها وعده معاد جسمانى مى‌داد، و آنها با شدّت با او به مخالفت برخاستند، و سرانجام به خاطر اين تكذيب‌ها گرفتار عذاب دردناكى شدند و نابود گشتند (چنان‌كه در ذيل همين آيات در سوره حج آمده).

***

در چهارمين آيه، سخن از «اصحاب شمال» است (آنها كه نامه اعمالشان به نشانه جرمشان به دست چپ آنها داده مى‌شود) قرآن در مذمّت آنها، همين معنا را تكرار كرده، مى‌گويد: آنها بر گناهان عظيم اصرار داشتند، و در مقام انكار معاد مى‌گفتند: «مگر ممكن است هنگامى كه ما مرديم و خاك و استخوان شديم، بار ديگر باز گرديم» (وَ كانُوا يَقُولُونَ اذا مِتْناوَكُنّا تُراباً وَ عِظاماً انّا لَمَبْعُوثُونَ)

اين مذمّت شديد در واقع دفاعى است از اين حقيقت كه استخوان‌هاى خاك شده، بار ديگر لباس حيات در تن مى‌كند و زنده مى‌شود.

***

در آيه پنجم (آخرين آيه) نيز با صراحت درباره گروهى از كفّار مى‌گويد: «اين آتش دوزخ، جزاى آنهاست، به خاطر اين‌كه كافر شدند و مى‌گفتند: آيا هنگامى كه ما استخوان و خاك‌هاى پراكنده شديم، بار


[1]. در آيه فوق تصريح به نام اين قوم و پيامبرشان نشده، بعضى آن را قوم ثمود (قوم صالح) دانسته‌اند و بعضى قوم عاد (قوم‌هود) شمرده‌اند، اما با توجه به مجازات آنها (صيحه آسمانى) كه در ذيل آيات آمده تناسب بيشترى با قوم ثمود دارد.

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست