در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله تعبير عجيبى ديده مىشود
كه اهميّت مقام عفو را به روشنى اثبات مىكند، فرمود: «انَّه يُنادى مُنادٍ يَوْمَ الْقِيامَةِ مَنْ كانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ اجْرٌ
فَلْيَقُمْ، فَلا يَقُومُ الّا الْعافُوْنَ، الَمْ تَسْمَعُوا قَوْلَهُ تَعالَى
فَمَنْ عَفا وَ اصْلَحَ فَاجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»: «روز قيامت منادى ندا مىدهد هركسى بر خداوند اجرى دارد برخيزد!، هيچكس جز
آنها كه عفو كردهاند بر نمىخيزند، آيا اين سخن خداوند متعال را نشيندهايد كه
مىفرمايد:" هركس عفو كند و اصلاح نمايد، اجر و پاداش او بر خدا است"» [1]
البتّه عفو تنها يك مسأله اخلاقى نيست، بلكه يك مسأله مهم اجتماعى است، چرا كه
اگر بناى يك جامعه بر انتقامجوئى باشد دائماً جدال و كشمكش و خونريزى در ميان
آنها حاكم خواهد بود و روى عزت و آرامش نخواهند ديد، لذا در حديثى از پيغمبر اكرم
صلى الله عليه و آله آمده است: «عَلَيْكُم
بِالْعَفْوِ فَانَّ الْعَفْوَ لا يَزيْدُ الْعَبْدَ الّا عِزّاً»: «بر شما باد به عفو كردن چرا كه عفو بندگان را جز عزت
نمىافزايد» [2]
واژه «تَوّاب» صيغه مبالغه از ماده توبه است و توبه به گفته مقائيس اللغه به
معناى رجوع و بازگشت است، و معمولًا در بازگشت از گناه به كار مىرود همانگونه كه
در لسان العرب آمده است.
ولى راغب در مفردات تعبير ديگرى در تفسير آن دارد، مىگويد: توبه ترك گناه به
بهترين صورت ممكن است، سپس عذرخواهى را به سه گونه تقسيم