responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 87

30- جهل سرچشمه كفر است‌

«وَجاوَزْنابِبَنى اسْرائيلَ اْلَبْحرَ فَأَتوْا عَلى‌ قَومٍ يَعْكُفُونَ عَلى‌ اصْنامٍ لَهُمْ قالُوا يا مُوسىَ اجْعَلْ لناالهاً كَما لَهُم آلِهَةٌ قالَ انَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ؛

ما بنى اسرائيل را (سالم) از دريا عبور داديم در مسير خود به جمعيتى رسيدند كه اطراف بت‌هايشان گرد آمده و عبادت و خضوع مى‌كردند، آنها (بنى‌اسرائيل) به موسى گفتند تو نيز براى ما معبودى قرار ده، همان‌گونه كه آنها معبودانى دارند (موسى) گفت: شما جمعيتى جاهل هستيد» (اعراف 138)

حيرت‌آور است جمعيتى كه اعجاز الهى را در غرق فرعونيان، و نجات خودشان از امواج نيل، تازه مشاهده كرده، و عظمت خداوند را به رأى العين ديده‌اند، پيشنهاد بت سازى و بت‌پرستى به موسى مى‌كنند.

ولى موسى در پاسخ مى‌گويد اين جهل و نادانى شما است كه شما را به بت‌پرستى دعوت مى‌كند، و در واقع سرچشمه بت‌پرستى هميشه و در هر زمان چيزى جز جهل نيست، وگرنه چگونه ممكن است انسان آگاه، مصنوع خود را بپرستد؟ و از موجود بيجانى هم‌چون يك قطع چوب و فلز حل مشكلات بزرگ خويش را بطلبد؟!

تاريخچه بت‌پرستى نيز نشان مى‌دهد كه هميشه اين كار زشت در سايه خرافات و موهومات پيش رفته، و هر قدر علم و دانش اقوام افزون گشته بت‌پرستى و شرك عقب نشينى كرده، و انوار توحيد فروزان گشته است.

پيامبر بزرگ خدا «هود» نيز به قوم «عاد» همين سخن را مى‌گويد، وقتى اصرار آنها را در بت پرستى و تقاضاى عذاب الهى مشاهده كرد، گفت:

«انَّما الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّه وَأبَلِّغُكُم ما ارْسِلْتُ بِهِ وَلكِنّى اراكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ؛

علم و آگاهى تنها نزد خداست (او مى‌داند در چه زمانى و با چه شرايطى مشركان و گناهكاران را عذاب كند) وظيفه من اين است كه آنچه را به آن فرستاده شده‌ام به شما ابلاغ كنم، ولى من شما را جمعيتى مى‌بينم كه پيوسته‌

نام کتاب : پيام قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 87
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست