نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 66
مىپندارند
كه بر روى اراده انسان اثر مستقيم دارد، گاهى به صورت يك عامل مثبت جلوه مىكند و
انسان را از طريق جبر و اكراه، برانجام عملى وادار مىنمايد و گاهى جنبه نفى دارد
و بشر را خواه و ناخواه، از انجام كارى باز مىدارد.
تقدير به اين
معنا-/ در افعال اختيارى بشر-/ افسانهاى بيش نيست، بلكه حقيقت تقدير را بايد در
محيط زندگى جستجو كرد و هرگز نبايد براى آن واقع و سازندهاى جز انسان و اراده او،
چيزى تصوّر نمود.
براى گروهى
كه ذهن آنان با تفسيرهاى ناصحيح از قضا و قدر مشوب و آلوده است، پذيرفتن اين نظر:
«در جهان هستى عاملى به نام قضا و قدر نداريم كه در عرض ساير عوامل عرض اندام كند
و بر روى اراده انسان اثر منفى يا مثبت بگذارد» بسيار سخت و گران مىباشد؛ زيرا
اين نوع افراد عادت كردهاند كه غالب اشتباهات و نارسايىها بلكه بسيارى از
كوتاهىهاى خود را به گردن عاملى خارج از محيط زندگى، به نام «قضا و قدر» بگذارند
و در برابر هر نوع مسؤوليّت و تعهّد شانه خالى كنند.
امروزه، در
ميان گروهى از اروپايىها و غربزدگان ما مسأله «جبر تاريخ» جاى قضا و قدر را
گرفته و بسيارى از كوتاهىهاى خود را بر گردن آن مىگذارند.
ولى براى
مردم واقع بين و حقيقت جو روشن است كه تقدير الهى بر روى اراده انسان اثر تحميلى
ندارد؛ اين مطلب با بيان سنن الهى در جهان هستى كه حقيقت قضا و قدر خداوند است،
روشن مىگردد.
تقديرهاى
خداوند
هرگاه با
تقديرهاى الهى آشنا شويم، خواهيم ديد كه در صفحه هستى عامل و محرّكى به نام قضا و
قدر كه خارج از محيط زندگى و اراده فاعل باشد، نيست؛ مقصود از تقديرهاى خداوند
همان سنّتهاى قطعى است كه بر ما و جهان حكومت
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 66