نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 401
واقعى شطرنج است، زيرا پرداختن به شطرنج ساير منابع ذهنى را از كار مىاندازد
و ديگر فعّاليّتهاى ذهنى بيهوده و پوچ مىشود. شطرنج مىتواند به مفهوم لغت،
اختلال حواس ايجاد كند ...».
بعد شانتال نظر «الخين» قهرمان نابغه را تكرار مىكند كه هميشه مىگفت: «براى
برنده شدن بايد از حريف خود متنفّر شد ...!» و اين يك زيان غير قابل انكار اخلاقى
به اضافه زيانهاى ديگر است. [1] بايد توجّه داشت كه شطرنج يك نوع قمار است و اينجاست كه
مىفهميم چرا اسلام قمار را بطور كلّى-/ حتّى در صورتى كه برد و باخت هم در كار
نباشد-/ تحريم كرده است؛ زيرا هيچ نوع قمارى در واقع بدون برد و باخت نيست، چيزى كه
هست در مواردى كه پول در ميان نباشد اين برد و باخت در فكر است، در وجود است و
اخلاق!
ضربههاى اخلاقى
اگر ياد خدا از زندگى حذف شود و مهر و عشق الهى يعنى ايمان از وجود بشر حذف
گردد، چه مىماند؟ موجودى با يك سلسله احساسات خشن و وحشى، بشرى ناآرام، مضطرب،
خائف، محزون و نااميد.
به اتّفاق همه دانشمندان علم اخلاق، رمز خوشبختى و سعادت حقيقى بشر در تعديل
احساساتش نهفته است كه از آن به عدالت تعبير مىشود و آن به معناى واقعى كلمه در
منطبق كردن مسير زندگى با راه خدا كه صراط مستقيم است خلاصه مىشود؛ زيرا روح
آرامش و اطمينان آنجاست. در حديثى كه از پيشوايان ما نقل شده، به اين نكته لطيف
اشاره شده كه: «الِانْسانُ هُوَ الْمَرْءُ الْمُؤْمِن؛ انسان واقعى همان فردى است كه ايمان داشته باشد».
[1]. اوّلين دانشگاه و آخرين پيامبر،
نوشته دكتر سيّد رضا پاك نژاد، ج 17.
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 401