نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 70
5. خشونت در
سخن.
6. اصرار
بيجا (مانند كار بنىاسرائيل و امثال آن).
7. ايذاءِ
ديگران با گفتار خود.
8. مذمّت كسى
كه سزاوار نكوهش نيست.
9. كفران
نعمت با زبان.
10. تبليغ
باطل و تشويق به گناه.
البتّه
گناهان زبان منحصر به اينها نيست و از اينجا اهمّيّت زبان روشن مىشود.
ج) قبح
گناهان زبان نزد مردم كم است، وقتى چنين بود خطرها و آلودگى به آن نيز بيشتر
مىشود. اگر- نعوذ باللّه- كسى مرتكب عمل شنيع زنا شود در نظر مردم كار زشتى كرده
است، ولى غيبت كه در روايات داريم از زنا و شرب خمر بدتر و عقوبتش سختتر است،
معمولًا در نظر آنان قبح اندكى دارد يا اصلًا قبحى ندارد.
سپس رسول خدا
صلى الله عليه و آله مىفرمايد: تمام سخنانى كه از انسان صادر مىشود به ضرر اوست
مگر چهار سخن: ذكر اللّه تعالى، امر بهمعروف، نهى از منكر، اصلاح بين مؤمنين.
بايد كارى
كنيم كه همه سخنان زندگى ما منحصر به همين چهار موضوع باشد و اگر از اين دايره
بيرون رفت انسان ضرر مىكند.
در ذيل حديث
تعبير جالب و تكاندهندهاى است و آن اينكه بعد از سخنان پيامبر صلى الله عليه و
آله معاذ بن جبل سر بلند كرد و گفت: «اى رسول خدا، سخن گفتن هم چيزى است كه انسان
براى آن مؤاخذه شود؟».
پيامبر صلى
الله عليه و آله فرمود: «آيا چيزى جز ثمرات زبان، انسان را با صورت به جهنّم وارد
مىكند؟».
معلوم مىشود
گناهانى كه به سبب آنها انسان با صورت به جهنّم مىرود، سينه يا پا و يا دست نيست،
بلكه دستاوردهاى زبان است. شايد چنين عقوبتى براى
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 70