مسلمان و كافر به نماز شناخته مىشود
در حديثى رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
«ما بَينَ المُسلِمِ وَبَينَ ان يَكفُرَ إلّاان يَترُكَ الصَّلاةَ الفَريضَةَ مُتَعَمّداً أو يَتَهاوَنَ بِها فَلا يُصَليّها
؛ بين مسلمانى و كفر فاصلهاى نيست، مگر آنكه نماز واجب را از روى عمد ترك كند يا آن را كوچك شمارَد». [1] در حديثى ديگر فرمود:
«لا إيمانَ لِمَن لا صَلاةَ لَهُ
؛ ايمان ندارد كسى كه نماز نمىخوانَد». [2]
بىنماز بدتر است يا يهودى؟
«مَن تَرَكَ صَلاةً لا يَرجُو ثَوابَها وَ لا يَخافُ عِقابَها فَلا ابالي أيَمُوتُ يَهودِيّاً أو نَصرانِيّاً أو مَجوسِيّاً
؛ هر كس نماز را ترك كند كه به ثواب آن اميدوار نباشد و از كيفر ترك آن نترسد، پس باكى نيست كه يهودى بميرد يا نصرانى يا مجوسى». [3]
شيطان كه رانده گشت به جز يك خطا نكرد
خود را براى سجده آدم رضا نكرد
شيطان هزار مرتبه بهتر ز بىنماز
آن سجده را بر آدم، اين بر خدا نكرد
ترك نماز دين را خراب مىكند
«الصَّلاةُ عِمادُ الدّينِ مَن صَلّاها فَقَد أقامَ الدّينَ وَمَن تَرَكَها فَقد هَدَمَ الدّينَ
؛ نماز ستون دين است هر كه آن را بهجا آورَد دين را برپا داشته و هر كه آن را واگذارد دين را ويران كرده». [4] و در حديث ديگرى فرمود:
«لِكُلّ شَيءٍ آفَةٌ وَآفَةُ الدّينِ تَركُ الصَّلاةِ
؛ براى هر چيزى آفتى است و آفت دين ترك نماز است».
[1]. بحارالانوار، ج 82، ص 216، ح 32.
[2]. طبرانى، المعجم الكبير، ج 6، ص 44.
[3]. بحار الانوار، ج 82، ص 202.
[4]. همان.