نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 542
برخى مىگويند: ما منكر فلسفه نماز و اهمّيّت و آثار تربيتى آن نيستيم، امّا
چه لزومى دارد كه در اوقات معيّنى برگزار شود آيا بهتر نيست كه مردم آزاد باشند و
هرگاه فرصت و آمادگى روحى داشتند اين وظيفه را ادا كنند؟
در پاسخ مىگوييم: تجربه نشان داده است كه اگر مسائل تربيتى تحت انضباط و
شرايط معيّن قرار نگيرد عدّهاى آن را به دست فراموشى سپارند و اساس آن بهكلّى
متزلزل مىشود. اينگونه كارها بايد حتماً در اوقات معيّن و تحت انضباط دقيق قرار
گيرد تا هيچكس عذر و بهانهاى براى ترك كردن آن نداشته باشد.
بهخصوص كه عبادات در وقت معيّن و به صورت دستهجمعى داراى شكوه و تأثير و
عظمت خاصّى است كه قابل انكار نيست و در حقيقت يك كلاس بزرگ انسانسازى را تشكيل
مىدهد. [1]
؛ سگ (در فريادهايش) مىگويد: سپاس خداى را سزاست كه مرا سگ كرد و خوك
نگردانيد و خوك مىگويد: سپاس خداى را كه مرا خوك گردانيد و كافر نكرد و كافر گويد:
سپاس خداى را كه مرا منافق نيافريد و منافق گويد: سپاس خداى را كه مرا منافق
آفريد، تارك نماز نيافريد. آرى خداوند مىفرمايد: « «وَ أَقِيمُوا الصَّلَوةَ وَ لَاتَكُونُوا مِنَ
الْمُشْرِكِينَ»[2]؛ و نماز
را بر پاى داريد و از مشركان نباشيد». [3]
[1]. رجوع شود به: تفسير نمونه، ذيل
آيه 103 سوره نساء.