نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 276
يا انجام داده شود همه ناقص و كم و بىارزش خواهد بود.
و اندرين صورت شمارى بس حقير
طاعت خود گرچه بنمايد كثير
كى بود لايق زما كار حسن
در بر الطاف و فضل ذو المنن
اين است كه چون به اين دو قسمت توجّه بيشتر شود بر خضوع و محبّت و خشوع و
بندگى و معرفت و حيا و تواضع و انكسار انسان افزوده مىشود.
اينكه پروردگار متعال خودش را ثنا مىگويد تكوينى است و ذكر اعمّ از تكوينى و
لفظى و ثنا و غير آنهاست. پس ثناءِ پروردگار عبارت از خلق و تدبير و نظم و تقدير و
رحمت و ساير صفات فعليه اوست كه هر يك دلالت كامل بر مقام عظمت او دارد و ذكر لفظى
بندگان هرگز به كمترين حدّ آن نرسد.
پس در اين حديث شريف، رسول اكرم صلى الله عليه و آله ذكر خود را
قائل شده است. آرى اين ذكر اگرچه در مرتبه اوّل بهطور تكوين و به حدّ تمام از
جانب پروردگار متعال است كه خود را با آن صفات فعلى معرّفى فرموده، در مرتبه دوم
كه بندگان خدا به آن مقامات متوجّه شده و اطّلاع پيدا مىكنند از جانب آنان صورت
گرفته، عنوان ذكر قلبى و توجّه باطنى يا ذكر لفظى به خود مىگيرد. [3]