نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 272
قدرت پروردگار بر گشودن هر مشكل و از ميان بردن هر اندوه و غم و فراهم ساختن
اسباب هر پيروزى است. در واقع جز او فتّاح نيست و «مفتاح» و كليد همه درهاى بسته
در دست قدرت اوست.
واژه «فتح»، چنانكه راغب در مفردات مىگويد، در اصل بهمعنى از بين بردن
پيچيدگى و اشكال و آن بر دو گونه است: گاهى با چشم ديده مىشود، مانند گشودن قفل و
گاه با انديشه درك مىشود، مانند گشودن پيچيدگى اندوهها و غصّهها يا گشودن
رازهاى علوم و نيز داورى كردن ميان دو تن و گشودن مشكل نزاع و مخاصمه آنها. [1]
3. ذكر «يونسيّه»
حضرت يونس عليه السلام بعد از آنكه ترك اولى مرتكب شد رو به درگاه خدا آورد و
از پيشگاه مقدّسش تقاضاى عفو كرد.
در اينجا ذكر معروف و پرمحتوايى از يونس عليه السلام در قرآن نقل شده كه بين
اهل عرفان به ذكر «يونسيّه» معروف است. «
«فَنَادَى فِىالظُّلُمَاتِ أَنْ لَاإِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنّى
كُنْتُ مِنَالظَّالِمِينَ»؛ در آن ظلمتها
(ى متراكم) صدا زد: خداوندا، كه معبودى جز تو نيست، منزّهى تو، من از ستمكاران
بودم». [2] و بر
خود ستم كردم و از درگاهت دور افتادم و به سرزنش تو كه جهنّم سوزانى است گرفتار
شدم.
اين اعتراف خالصانه و اين تسبيح توأم با ندامت، كار خود را كرد و دعايش مستجاب
شد، چنانكه در قرآن آمده است. «
«فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَيهُ مِنَالْغَمّ وَكَذلِكَ
نُنْجِىالْمُؤْمِنِينَ»؛ ما دعاى او را به اجابت
رسانديم و از آن اندوه نجات بخشيديم و اينگونه مؤمنان را نجات مىدهيم». [3]
[1]. رجوع شود به: تفسير نمونه، ذيل
آيه 26 سوره سبأ.