نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 270
نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً»؛ پروردگارت را دردرون خود ازروىتضرّعوخوف يادكن». [1] 3. در اين مرحله از مقام ربوبيّت خداوند فراتر
مىرود و به مقام مجموعه صفات جمال و جلال خدا كه در اللّه جمع است مىرسد « «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ
ذِكْرًا كَثِيرًا»؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خدا را بسيار
ياد كنيد». [2] و به
اين ترتيب، اين ذكر همچنان ادامه مىيابد و مرحله به مرحله تكامل پيدا مىكند و
صاحب آن را با خود به اوج كمال مىبرد. [3]
انواع ذكر
ذكر بر سه نوع است: زبانى، قلبى، عملى. هرگز نبايد تصوّر كرد كه منظور از ذكر
پروردگار با اينهمه فضيلت، تنها ذكر زبانى است، بلكه در روايات اسلامى تصريح شده
كه منظور، علاوه بر آن، ذكر قلبى و عملى است. يعنى هنگامى كه انسان در برابر كار
حرامى قرار مىگيرد به ياد خدا بيفتد و آن را ترك گويد.
هدف اين است كه خدا در تمام زندگى انسان حضور داشته باشد و نور پروردگار تمام
زندگى او را فرا گيرد، همواره به او بينديشد و فرمان او را نصبالعين سازد.
مجلس ذكر مجلسى نيست كه گروهى بىخبر گرد هم آيند و به عيش و نوش بپردازند و
درضمن مشتى اذكار اختراعى عنوان كنند و بدعتهايى را رواج دهند.
و اگر در حديثى مىخوانيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: