responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 22

خداپرستى و خداخواهى دادند و علم را با عمل آميختند، لذا گفته‌هايشان بر دل مى‌نشست و مى‌نشيند زيرا كلامى كه از دل برآيد، لاجَرَم بر دل نشيند.

ازاين‌رو درس‌هاى اخلاقى و بحث‌هايى كه به خودسازى مى‌انجامد همواره در حوزه‌هاى علميّه جايگاه ويژه‌اى داشته و دارد و مشتاقان را به‌سوى خود مى‌كشانَد. چنين درس‌هايى طلّاب را از قيدوبند عالم مادّى مى‌رهانَد و آنان را به عالم ملكوت و اوج افلاك مى‌رسانَد. رفتار و كردار آن عالمان عامل، خود درس بود و چون دانش‌پژوهان آنان را مى‌بينند در راه خود استوارتر شده، نيرويى جديد مى‌يابند.

مرجع عاليقدر حضرت آيةاللّه العظمى مكارم شيرازى (مدّظلّه‌العالى) نيز از عالمانى است كه به اين مهم توجّه دارند و در راه تهذيب طالبان علم مى‌كوشند.

معظّم‌له روزهاى چهارشنبه هر هفته پيش از شروع درس‌هاى خارج فقه و اصول، دقايقى چند به توضيح و تفسير يك حديث مى‌پردازند و عطش تشنگان معارف الهى را فرو مى‌نشانند و طلّاب را به تزكيه همراه با تعليم و تعلّم فرامى‌خوانند. درس‌هاى ايشان مزاياى فراوانى دارد كه از جمله مى‌توان به فصل‌بندى، سادگى بيان و همه‌فهم بودن آن اشاره كرد به‌گونه‌اى كه همگان حتّى مردم عادى مى‌توانند از آن بهره ببرند. بحث‌هاى كوتاه اخلاقى معظّم‌له را مى‌توان نوعى‌ فقه‌الحديث‌ شمرد. اين درس‌ها گنجينه و توشه گرانبهايى است كه بايد از آنها براى تهذيب نفس بهره برد و اهل منبر و وعظ و خطابه مى‌توانند از مطالب آن براى پربار ساختن سخنان خود استفاده كنند.

از آنجا كه معصومين عليهم السلام مصاديق بارز و اكمل انوار الهى و واسطه‌هاى فيض او هستند و بالطبع آنچه از زبان مباركشان جارى مى‌شود نور است، اين كتاب را انوار هدايت‌ ناميديم. اميد كه بتوان در پرتو آن راه يابيم و به سر منزل مقصود برسيم كه به قول حافظ:

طى اين مرحله بى‌همرهى خضر مكن‌

ظلمات است بترس از خطر گمراهى‌

در اين كتاب برخى مطالب را كه در درس معظّم‌له اجمالًا بيان شده بود شرح دادم و براى توضيح آنها از منابع متعدّد خصوصاً از تفسير نمونه بهره بردم.

همچنين نشانى آيات و رواياتى را كه ايشان در ضمن سخنانشان بحث كرده‌اند در پانوشت ذكر كردم.

از خداوند متعال مى‌خواهم كه توفيق دهد تا همه بحث‌هاى اخلاقى مطرح شده در درس معظّم‌له را به زيور طبع آراسته و در اختيار مشتاقان قرار دهم.

در اينجا لازم مى‌دانم از بزرگوارى و الطاف پدرانه استاد معظّم حضرت آيةاللّه العظمى مكارم شيرازى (دامت بركاته) كه با ديده عنايت به اين مجموعه نگريسته‌اند صميمانه تشكّر كنم. توفيق و سلامت ايشان را در راه خدمت به اسلام و نشر علوم اهل‌بيت عليهم السلام از خداوند متعال خواهانم.

گفتنى است اگرچه اين مطالب براى طلّاب و فضلاى حوزه بيان شده است، ديگران هم مى‌توانند از آن بهره ببرند و كام تشنه‌شان را با آب زلال معارف معصومين عليهم السلام سيراب سازند.

در پايان از فاضل محترم حجّةالاسلام والمسلمين آقاى احمد على‌بابائى كه در تهيّه و تنظيم اين كتاب و آقاى حاج مسعود مكارم مدير محترم انتشارات امام علىّ بن ابى‌طالب در چاپ و نشر آن صميمانه همكارى كرده‌اند تشكّر مى‌كنم و توفيق روزافزون اين بزرگواران را در راه نشر علوم اهل‌بيت عصمت و طهارت عليهم السلام از ايزد منّان خواستارم.

ومِن اللّه التّوفيق وعليه التّكلان‌

سيّد ميراحمد فقيه نى‌ريزى‌

نام کتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست