نام کتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 12
به مناسبت
ذكر ركوع و سجود رواياتى درباره فضيلت آنها ذكر مىكنيم:
امام صادق
(عليه السلام) فرمود:
«عَلَيكُم بِطُولِ الرُّكوُع و السُّجود فَانَّ
احَدَكُم اذا اطالَ الرّكوعَ و السُّجود هَتَف ابْليسُ مِن خَلفِه فَقال يا وَيلَه
اطاعَ و عصيتُ وَ سَجَدَ وَ ابيتُ»:
«بر شما باد به طولانى كردن ركوع و سجود؛ زيرا
وقتى كه يكى از شما
ركوع و سجده
خود را طولانى كند، ابليس ندا دهد از پشت سر او، واى برمن، اطاعت كرد و عصيان
كردم، سجده كرد و إبا نمودم». [1]
امام باقر
(عليه السلام) نيز فرمود:
«مَن اتَمَّ رُكُوعَه لَم يَدخُله وَحْشَةُ
القبر»:
«كسى كه ركوع خود را تماماً با جاى آورد و حق آن
را ادا كند، وحشت قبر به او راه پيدا نكند». [2]
بيش از همه
شيطان به مسئله سجده حساس است، زيرا او به وسيله همين سجده رانده شد، و در روايتى
از مولى على (عليه السلام) آمده كه سجده را طولانى كنيد كه عملى سنگينتر بر ابليس
نيست كه ببيند انسانى در سجده است، زيرا او امر به سجده شد و عصيان كرد.
[3]
چنانكه در
روايات آمده طولانى كردن سجده از آئين ائمه و سنّت توبهكنندگان است و سجده گناهان
را مىريزد، چنانكه باد برگ درختان را سجده نهايت مرتبه عبادت فرزندان آدم است.
[4]
در روايتى
چنين آمده:
«اقْرَبُ مايَكُون العَبْدُ الى اللّه وَ هُوَ
ساجِدٌ»:
«نزديكترين حالت بنده به خدا وقتى است كه به
سجده مىرود». [5]
[4]. سفينة البحار، جلد 1، صفحه 598، ماده «سجد»
اصل عبارت چنين است: «قد ورد ان طول السجود من دين الائمه (عليهم السلام) و انه من
سنن الاوابين و انّه من اشدّ الاعمال على ابليس و يحط الذنوب كما يحطّ الريح ورق
الشجر».