نام کتاب : آيين ما( اصل الشيعة) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 143
1. بخارى به سند خود از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه فرمود:
«إنّ هذا الأمْرَ لَايَنْقَضِي حَتّى
يَمْضِى فِيهِمْ إثْنَاعَشَرَ خَلِيفَةٌ- قال: ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلامٍ خَفِيَ
عَلَيَّ فَقُلْتُ لِأبي: مَا قال؟ قال: كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ!
؛ اين امر (كار مسلمانان) سر و سامان نمىپذيرد مگر اينكه دوازده خليفه در
ميان آنها خلافت كند ... سپس سخن آهستهاى گفت كه من آن را نفهميدم- از پدرم كه در
آن مجلس حضور داشت پرسيدم پيغمبر چه فرمود؟ گفت: حضرت فرمود: همه از قريش هستند!». [1]
؛ مادامى كه دوازده خليفه بر مسلمانان حكومت مىكند اسلام عزيز خواهد ماند!».
ما فعلًا كارى به اين موضوع نداريم كه اين دوازده نفر چه كسانى هستند. [3] منظور اين است
كه عقيده به چنين موضوعى چيز تازه و شگفت آورى نيست كه دست آويزى براى بعضى افراد
شود. البتّه در روايت اهل سنّت روايتى هم به اين
[1]. صحيح بخارى، ج 8، ص 137 به همين
مضمون صحيح مسلم، ج 6، ص 3
[3]. ولى ناگفته پيداست اين احاديث نه
قابل انطباق بر خلفاى نخستين است و نه خلفاى «بنى اميه» و «بنىعباس»؛ زيرا گذشته
از جهات ديگر اين عدد در مورد آنها صادق نيست. آيا با اين حال معناى ديگرى جز ائمه
دوازده گانه اهل بيت عليهم السلام مىتواند داشته باشد؟ (خلفاى بنى اميّه چهارده
نفر و خلفاى بنى عباس 36 نفر بودند) توجيهاتى كه دانشمندان اهل سنّت براى اين
احاديث كردهاند خيلى عجيب است زيرا چون عدد دوازده را بر خلفاى نخستين و ديگران
نتوانستهاند تطبيق نمايند لذا هر كدام به ميل خود چند نفرى از خلفاى بنى اميّه يا
بنى عباس كه به عقيده آنها وضعشان رو به راهتر از بقيه بوده انتخاب كرده و به هم
ضميمه نمودهاند و چيز عجيبى از كار درآمده ضمناً با يكديگر نيز اختلاف زيادى
دارند، كسانى كه مايل هستند اطلاعات بيشترى در اين زمينه پيدا كنند مىتوانند به
كتاب «منتخب الاثر» ص 14-/ 23 مراجعه نمايند و در هر حال اين احاديث از مداركى است
كه جز بر مذهب شيعه تطبيق نمىكند
نام کتاب : آيين ما( اصل الشيعة) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 143