نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 69
الايكه، سرانجام سيلاب اشك را بر سرنوشت آنها از ديده روان سازند! [1]
[أمانت:]
«وَ تَخُونُوا
أَمَانَاتِكُمْ»
«امانت» از مادّه «أمْن» گر چه معمولًا به امانتهاى مالى گفته مىشود، ولى در منطق قرآن مفهوم وسيعى
دارد كه تمام شئون زندگى اجتماعى، سياسى و اخلاقى را در بر مىگيرد. لذا در حديث
وارد شده است كه أَلْمَجالِسُ بِالْأَمَانَةِ: «گفتگوهايى كه در جلسات خصوصى مىشود امانت است».
و در حديث ديگرى مىخوانيم: إِذا حَدَّثَ
الرَّجُلُ بِحَدِيْثٍ ثُمَّ الْتَفَتَ فَهُوَ أَمَانَةٌ: «هنگامى كه كسى براى ديگرى سخنى نقل كند سپس به اطراف خود بنگرد (كه آيا كسى
آن را شنيد يا نه) اين سخن امانت است».
از اينرو آب و خاك اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، فرزندان آنها امانت
هستند، و از همه بالاتر قرآن مجيد و تعليماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مىشود.
بعضى گفتهاند كه امانت خدا آئين اوست، امانت پيامبر سنّت اوست و امانت مؤمنان
اموال و اسرار آنها مىباشد؛ ولى امانت در آيه فوق همه را شامل مىشود. [2]
«أَمَانِيُّهُم» جمع «امنية» به معناى آرزوئى است كه انسان به آن نمىرسد. [4]
[أُمَّت:]
«كَانَ النَّاسُ
أُمَّةً واحِدَة»
«أُمَّت» از مادّه «أُمّ» به معناى هر جماعتى است كه نوعى رابطه و وحدت در ميان آنها باشد؛ خواه وحدت
دينى يا از نظر زمان و مكان، و يا هدف و مرام، و در اصل از مادّه «امّ» به معناى هر
چيزى است كه اشياء ديگرى به آن ضميمه گردد؛ به معناى مادر نيز آمده، بنابراين به
اشخاص متفرق و پراكنده «امّت» گفته نمىشود.
اين كلمه به معناى «وقت و زمان» نيز آمده؛ چرا كه اجزاى زمان به هم پيوستهاند، و يا به
خاطر اين كه هر جماعت و گروهى در عصر و زمانى زندگى مىكنند، و از بررسى موارد
استعمال آن، در قرآن كه به 64 مورد بالغ مىشود اين واقعيت تأييد مىگردد. خواه