نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 653
[يُضِلَّ:]
«وَمَا كَانَ
اللَّهُ لِيُضِلَّ»
منظور از «يُضِلَّ» از مادّه «إِضلال- ضَلال» كه در اصل به معناى گمراه ساختن، يا حكم به گمراهى مىباشد، آن چنان كه بعضى از مفسران احتمال
دادهاند (همانند تعديل و تفسيق، كه به معناى حكم به عدالت و حكم به فسق است): يا
به معناى گمراه ساختن از طريق ثواب و پاداشهاى روز قيامت است، كه در واقع به
مفهوم مجازات كردن خواهد بود.
و يا اين كه، منظور از «اضلال»: بر گرفتن نعمت توفيق، و رها ساختن انسان به حال خود، كه
نتيجهاش گمراه شدن و سرگردان ماندن در طريق هدايت است.
و اين تعبير اشاره لطيفى به اين حقيقت است كه همواره گناهان سرچشمه گمراهى
بيشتر، و دور ماندن از طريق هدايت است. [1]
[يَطْبَعُ:]
«يَطْبَعُ اللَّهُ
عَلى قُلُوبِ»
«يَطْبَعُ» از مادّه «طبع»، به معناى مهر نهادن است، و اشاره به كارى است كه در سابق و امروز، معمول بوده
و هست، كه گاهى براى اين كه: چيزى دست نخورده بماند و در آن مطلقاً دخل و تصرفى
نشود، درِ آن را محكم