نام کتاب : لغات در تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 26
يك ماجرا است
و از آنجا كه انسان خواب خود را براى اين و آن نقل مىكند، در اينجا كنايه از خواب
است. ولى بعضى احتمال دادهاند جمع «احدوثه»
باشد كه بهمعناى اخبار عجيبى است كه مردم پيرامون آن با يكديگر گفتگو مىكنند.
[1]
[أَحْبار:]
«الأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا»
«أَحْبار» جمع
«حبر» (بر وزن فكر و همچنين بر وزن ابر) به معناى اثر نيك است و سپس بر
دانشمندانى كه در جامعه اثر نيك دارند اطلاق شده است؛ و اگر به
«مركّب» نيز «حبر» گفته
مىشود، به خاطر آثار نيك آن است. به معناى دانشمند و عالم و
«رُهبان» جمع «راهب» نيز آمده
است. و همچنين به افرادى گفته مىشود كه به عنوان ترك دنيا در ديرها سكونت اختيار
كرده و به عبادت مىپرداختند. و اطلاق آن بر علماء به خاطر آثارى است كه از آنها
در ميان اجتماعات بشرى باقى مىماند. [2]
[أحزاب:]
«مَهْزُومٌ مِّنَ الأَحْزاب»
تعبير به
«احزاب» از مادّه «حزب» ظاهراً
اشاره به تمام گروههايى است كه بر ضد پيامبران قيام كردند، و خداوند آنها را در
هم كوبيد. اين جمعيت مشركان، گروهك كوچكى از آن گروهها هستند كه به سرنوشت آنان
گرفتار خواهند شد. [3]
[إِحسان:]
«وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ»
در اين كه
مراد از «احسان» از مادّه «حسن»
در اينجا چيست؟ چند احتمال در كلمات مفسران ديده مىشود: نخست
اين است كه حسن ظن به خدا داشته باشيد (و گمان نكنيد انفاقهاى شما موجب اختلال
امر معيشت شما خواهد شد).
و دوم:
منظور، اقتصاد و ميانه روى در مسأله انفاق است.
و سوم
اين كه منظور، آميختن انفاق با حسن رفتار نسبت به نيازمندان است؛ به گونهاى كه
همراه با گشادهروئى و مهربانى باشد و از هر نوع منّت و آنچه موجب رنجش و ناراحتى
شخص انفاق شونده است، بر كنار باشد.
«احسان» در آيات 181
و 182 سوره «رحمن»، تنها به معناى
«توحيد» يا به معناى «توحيد و معرفت»
يا به معناى «اسلام» تفسير شده است؛ ولى پيداست كه اينها
هر كدام مصداق روشنى از اين مفهوم گسترده است كه هرگونه نيكى در عقيده، گفتار و
عمل را شامل مىشود.