نام کتاب : قاعده لاضرر، ترجمه القواعد الفقهية نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 145
استناد نكرده است.
4. صاحب مدارك، در «مدارك الاحكام» [1] در مسئله
كسى كه براى وضو به آبى دسترسى دارد كه گرانى قيمت آن مضرّ به حال او است، حكم به جواز
تيمّم مىكند؛ و در تأييد اين فتوا، بعد از استدلال به روايات، آيات «وَ
مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ» و «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ
وَ لَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»[2] را ذكر مىكند.
و در بسيارى از موارد ضرر، در ابواب تيمّم، به قاعده نفى حرج استدلال
كرده، و اصلًا متعرض قاعده «لا ضرر» نشده است. [3] مشاهده مىشود
كه اين بزرگان (رضوان اللَّه عليهم) با وجود اينكه غالباً در ابواب معاملات، مثل مسئله
خيار غبن، و غير آن، به قاعده «لا ضرر» استناد كردهاند، ولى در ابواب عبادات ضررى،
و غير آن از تكاليفى كه از حقوق اللَّه محسوب مىشود و ربطى به معامله مردم با يكديگر
ندارد، به قاعده «لا ضرر» استناد نكردهاند.
و گمان مىرود كه استناد به اين قاعده در ابواب عبادات، بين متأخرين از
اصحاب و معاصرين شكل گرفته است.
و ما گفتيم كه قرائن فراوان موجود در روايات باب، فقيه را تا