نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 83
(حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ)
است. فراء «فريقا» اول را حال از «تعودون» و دوم را عطف بر آن دانستهاند.
مقصود
قبلا بيان فرمود كه به فحشاء- كه نام جامع همه زشتىهاست- امر
نميكند.
اكنون اين نكته را بيان مىكند كه امر مىكند به قسط- كه نام جامع
همه نيكيهاست- مىفرمايد:
(قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ):
مجاهد و سدّى و اكثر مفسران قرآن گويند: يعنى خداوند به عدالت و راستى امر كرده
است. ضحاك گويد: يعنى به توحيد امر كرده است. ابن عباس گويد: يعنى به «لا اله الا
اللَّه» امر كرده است. ابو مسلم گويد: يعنى به طاعات و قرب بخدا امر كرده است.
(وَ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ): در اينباره چند وجه گفته شده است:
1- مجاهد و سدّى و ابن زيد گويند: يعنى در هر مسجدى كه نماز بخوانيد،
مستقيم بطرف قبله رو كنيد 2- جبائى و ... گويند: يعنى در اوقات نماز بكعبه كه
خداوند امر كرده است رو كنيد 3- فراء و مغربى گويند: مقصود اين است كه بهر مسجدى
رسيديد، نماز بخوانيد و نگوييد: در مسجد خودمان نماز مىخوانيم 4- نماز جماعت را
كه اكثر مستحبّ و اقل واجب ميدانند، در مسجد بخوانيد 5- ربيع گويد: يعنى نماز را-
خالصاً- براى خدا بخوانيد و بتها را شريك او قرار ندهيد.
(وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ):
در اينجا دستور مىدهد كه انسان بدرگاه خدا از روى اخلاص، نيايش كند. برخى
گفتهاند: يعنى: خدا را از روى اخلاص عبادت كنيد.
(كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ):
در باره ارتباط اين قسمت به سابق چند وجه گفتهاند:
1- يعنى خدا را از روى اخلاص بخوانيد كه سر انجام مبعوث مىشويد و
جزاى شما داده ميشود، هر گاه از نظر عقلى تصور اين مطلب براى شما دشوار باشد، به
آغاز آفرينش و پيدايش خود توجه كنيد و بدانيد كه همانطورى كه خداوند شما را آفريد
و از بيابان بىحد و مرز عدم بگلزار هستى آورد، بار ديگر پس از مرگ، بكالبد خاكى
شما حيات
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 83