نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 200
معنى از ابن عباس و مجاهد و سدّى است.
پرسش چرا در اينجا مىفرمايد:(فَإِذا هِيَ
ثُعْبانٌ) و در جاى ديگر مىفرمايد:
(فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَانٌّ)؟
(نمل 10: چون آن را ديد كه مىجنبد و گويى مارى است، فرار كرد) ثعبان مار بزرگ و
جان مار كوچك است. چرا يك جا مار را كوچك و و يك جا مار را بزرگ توصيف كرده است؟
پاسخ اين دو مطلب مربوط بيك مورد نيست. آن وقت كه عصا به صورت مار
كوچك در آمد، آغاز نبوت موسى بود و آن وقت كه عصا به صورت اژدهايى مخوف درآمد،
هنگام ملاقات فرعون بود.
برخى گفتهاند: در آنجا مار را تشبيه به «جن» كرده است، زيرا از لحاظ
سرعت و تند روى به جنيان شباهت داشت. و اين از لحاظ اعجاز حيرت انگيز تر است.
داستان عصا
در باره نسب موسى ع در سوره بقره گفتگو كردهايم. در باره عصا
گفتهاند:
هنگامى كه بمدين مىرفت، فرشتهاى به او داد. برخى گويند: اين همان
عصائى بود كه آدم از بهشت آورده بود و ميان فرزندانش دست بدست مىگشت، تا به شعيب
رسيد. اين عصا و چهل عصاى ديگر ميراث گذشتگان بود و همگى در خانه شعيب جاى داشت.
وقتى كه موسى اجير شعيب شد، به او دستور داد كه يكى از عصاها را براى خود بردارد.
موسى همين عصا را برداشت، اما شعيب از او پس گرفت و گفت:
عصاى ديگرى بردار. هر بار كه دست مىبرد، همان عصا بدستش مىافتاد،
اين وضع تا چهار مرتبه تكرار شد و شعيب هم رضايت داد، هنگامى كه رهسپار مصر شد و
آتشى ديد و بسوى درخت آمد، خطاب رسيد منم خداوند و دستور آمد كه عصا را بيفكند،
عصا را افكند و به صورتى مارى در آمد و موسى فرار كرد، خطاب رسيد: مار را برگير و
نترس، او مار را گرفت و عصا شد، هنگامى كه نزد فرعون آمد عصا را چنان كه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 200