نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 193
بيان آيه 100 تا 102
قرائت
ا و لم يهد: يعقوب در اين سوره و در طه و سجده به نون خوانده است و
ديگران به ياء. مقصود از قرائت اول تعظيم و مؤيد اين است كه در قرائت دوم هم مرجع
ضمير «اللَّه» است.
لغت
قصص: حديث پى در پى.
نبا: خبر از يك حادثه بزرگ. نبى كسى است كه اخبار تكان دهنده بياورد.
و جدان: ادراك.
اعراب
(وَ نَطْبَعُ): جمله مستانفه است و عطف بر(أَصَبْناهُمْ) نيست، زيرا لازم بود كه به
صيغه ماضى باشد.
(مِنْ عَهْدٍ): «من» براى تبعيض است. زيرا
وقتى كه برخى از عهدها واقع نشد، جميع آنها هم واقع نميشود. اما بهتر اين است كه
زايده و فايده آن استغراق جنس باشد.
(إِنْ وَجَدْنا): «ان» مخفف از ثقيله است. پس
از تخفيف ممكن است بر سر فعل در آيند و از عمل ملغى شود.
مقصود
اكنون در نكوهش آنها كه از سرگذشت گذشتگان عبرت نگرفتند، مىفرمايد:
(أَ وَ لَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ
أَهْلِها أَنْ لَوْ نَشاءُ أَصَبْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ)
اين استفهام براى تقرير است. فاعل فعل بقول ابن عباس و مجاهد و سدّى «اللَّه» است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 193