نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 180
پاسخ خداوند خواسته است. لكن خواسته است كه
به اختيار خود ايمان آورند نه از روى جبر و اكراه. تا سزاوار پاداش شوند. پس شعيب
گفته است: كيش ما و شما هرگز يكى نميشود، مگر اينكه خداوند بخواهد از شما سلب
اختيار كند و بدين ما در آورد.
(وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً):
علم پروردگار ما همه چيز را فرا گرفته است. در باره ارتباط اين جمله به سابق
گفتهاند: در صورتى مردم بايد از دينى پيروى كنند كه در آن مصلحتى باشد. پس مقصود
اين است كه خداوند بهمه چيز عالم است و ميداند كه صلاح ما در چيست كه ما را به
اطاعت آن دعوت كند. برخى گويند: مقصود اينست كه: خداوند بهتر ميداند كه آيا ما
داخل دين شما مىشويم يا نمىشويم؟
(عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا): ما در همه امور- و
از جمله پيروزى بر شما- بخدا توكل مىكنيم.
(رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِ): در اينجا شعيب از پروردگار خود در خواست ميكند كه ميان او و قومش
بحق حكم كند. مقصود شعيب نشاندادن توجه كامل بذات خداوند است و الا او ميداند كه
خداوند جز بحق حكم نمىكند. برخى گويند: يعنى پروردگارا، حق را آشكار كن و هر چه
زودتر ما را پيروز گردان.
(وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ):
تو بهترين حكم كنندگان هستى.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 180