نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 175
قدرت آنها را افزايش داده است.
(وَ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ): در باره سرنوشت عاد و ثمود و لوط فكر كنيد و به بينيد كه چگونه
دچار عذاب و هلاكت شدند.
(وَ إِنْ كانَ طائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ
وَ طائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنا وَ
هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ): اگر جماعتى از شما برسالت
من ايمان آورده و سخن مرا پذيرفتهاند و جماعتى از تصديق من خود دارى كردهاند،
صبر كنيد تا خداوند كه بهترين حكم كنندگان است و به كسى ستم نميكند، در ميان ما
حكم كند.
مقصود شعيب اين است كه اگر مىبينيد مردم از اطراف من پراكنده هستند،
مغرور نشويد، زيرا عاقبت نيكو از آن من است و هر دو جماعت به نتايج اعمال خود
ميرسند. يا در دنيا يا در آخرت. بدين ترتيب آنها را تهديد ميكند.
بلخى گويد: در اين آيه آنها را امر كرد كه دست از كارهاى زشت خود
بردارند و مردم را از ايمان بخداوند مانع نشوند. پس امر به خير و رشد كرده است نه
امر به باقى ماندن بر كفر. از اين آيه بر مىآيد كه همه كارهاى كافران كفر و معصيت
نيست.
آنها كه چنين عقيدهاى دارند، به خطا رفتهاند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 9 صفحه : 175