نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 8 صفحه : 272
بيان آيه 128- 129
قرائت
يحشرهم: حفص و روح به ياء و ديگران به نون خواندهاند. بنا بر قرائت
اول ضمير به «عند ربهم» برميگردد. و مؤيد قرائت دوم(حَشَرْناهُمْ) و(نَحْشُرُهُ يَوْمَ- الْقِيامَةِ أَعْمى)
است. (كهف 47 و طه 124)
اعراب
خالدين: زجاج گويد: حال است.
مثوا: ابو على گويد: اين كلمه مصدر است نه ظرف مكان، زيرا ظرف مكان
عمل فعل انجام نمىدهد و اين كلمه در «خالدين» عمل كرده است. يعنى: «النار ذات
اقامتكم». بنا بر اين «كم» فاعل مصدر است.
مقصود
در دنباله مطالب پيش مىفرمايد:
(وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ
اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ): روزى كه خداوند جميع خلق
را محشور كرده، گويد: اى گروه جن، شما بسيارى از افراد انسان را گمراه كرديد. اين
معنى از زجاج است. وى اين معنى را از گفته ابن عباس اقتباس كرده است. برخى گويند:
منظور فقط حشر جن و انس است، زيرا بدنبال آن سخن از ايشان است.[1]( وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ
بَعْضُنا بِبَعْضٍ): انسانهايى كه از ايشان پيروى كردهاند،
گويند: پروردگارا: ما از يكديگر نفع بردهايم. درباره تفسير اين قسمت، چند قول
است: 1- فايدهاى كه جنيان از انسانها بردهاند، اين است كه: قايد و رئيس