نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 8 صفحه : 150
بيان آيه 74- 75
قرائت
آزر: اين كلمه را برخى بفتح قرائت كردهاند بنا بر اينكه بدل از
«ابيه» و برخى بضم قرائت كردهاند، بنا بر اينكه منادى باشد.
لغت
اصنام: جمع صنم. بتها. فرق «صنم» و «وثن» اين است كه اولى بتى است كه
داراى صورت باشد و دومى بتى است كه داراى صورت نباشد.
آلهة: جمع «اله» مثل «آزرة» جمع «ازار» مبين: ظاهر و آشكار ملكوت:
ملك، جز اينكه اين كلمه بر اثر زياد شدن و او و تاء، داراى مبالغه بيشترى است.
اصولا وزن «فعلوت» براى مبالغه است مثل «رهبوت خير من رحموت» يعنى: اگر از تو
بترسند، بهتر از اين است كه بتو رحم كنند.
اعراب
(وَ إِذْ قالَ): بتقدير «و اذكر اذ ...»
كذلك: اين كاف براى تشبيه است. يعنى همانطورى كه زشتى كردار آزر را به ابراهيم (ع)
نشان داديم، ملكوت آسمانها و زمين را هم به او نشان مىدهيم.
برخى گويند: ملكوت بينى ابراهيم (ع)، تشبيه بملكوت بينى حضرت محمد
6 شده است.
(وَ لِيَكُونَ): اين كلمه عطف است بر
محذوف. يعنى: «ليستدل به و ليكون ...»
مقصود
(وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ):
درباره آزر اقوالى است. 1- حسن و سدّى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 8 صفحه : 150