نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 74
بگشايد.
جبايى گويد: يعنى بلاد اهل شرك را فتح مىكند. قتاده گويد: مقصود
داورى و فيصله است. جامع همه اين اقوال، قول ابن عباس است. وى گويد: يعنى اراده
خداوند متعال اين است كه محمد ص را بر جميع خلق پيروزى بخشد.
(أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ): سدى گويد: يا امرى
از جانب حق برسد كه در آن عزت مؤمنان و ذلت اهل شرك و ظهور اسلام باشد. حسن و زجاج
گويند: اين امر، آشكار ساختن نفاق منافقان و امر بجنگ آنان است. جبايى گويد: اين
امر، در مرتبهاى پايينتر از مرتبه فتح بلاد شرك يا مرگ اين منافق است. مقاتل
گويد: كشتن مردان و اسير كردن زنان و كودكان بنى قريظه و اخراج بنى النضير است.
قول ابن عباس نيز همين است كه مىگويد: منظور از امر، اراده هلاك آنان است. ممكن
است منظور هلاك يهوديان و منافقان هر دو باشد.
(فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ): تا اهل نفاق از كردار خود و دوستى يهود و رسانيدن اخبار به ايشان،
نادم گردند. اين معنى از ابن عباس و قتاده است.
مقصود اين است كه هر گاه خداوند، اسباب فتح و پيروزى مسلمانان را
فراهم كرد، آنها از كفر و نفاق خود پشيمان مىگردند.
(وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا):
مردم مؤمن در حالى كه از جرات و جسارت منافقان نسبت بخداوند و اظهار ايمان دروغين،
دچار شگفتى شدهاند، خدا و رسولش را در ظاهر و باطن، تصديق كرده، گويند:
(أَ هؤُلاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ): «جهد» مصدر منصوب است. يعنى:
«جهدوا جهد ايمانهم» عطا گويد: يعنى اينها منافقانى هستند كه
سوگندهاى سخت و مؤكد ياد مىكردند و مىگفتند كه داراى ايمان هستند و مردم مؤمن را
يارى مىكنند؟!( إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ): مقصود آنها از
سوگند، اين بود كه نشان دهند كه با شما و بكمك شما و از لحاظ ايمان مثل شما هستند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 74