نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 66
بيان آيه 49- 50
قرائت
يبغون: ابن عامر به تاء و ديگران به ياء خواندهاند. قرائت ياء به
صيغه غايب است به خاطر اينكه «ان كثيرا من الناس لفاسقون» غايب است و قرائت تاء به
صيغه مخاطب است به تقدير: «قل لهم يا محمدا فحكم الجاهلية تبغون»
اعراب
(أَنِ احْكُمْ): در محل نصب و عطف بر
«الكتاب» به تقدير: «و انزلنا اليك الكتاب و ان احكم بينهم بما انزل اللَّه» ممكن
است در محل رفع باشد به تقدير: «و من الواجب ان احكم بينهم بما انزل اللَّه» فعل
امر مىتواند صله «ان» واقع شود ولى نمىتواند صله «الذى» واقع شود، زيرا «ان» حرف
و با ما بعد خود بمنزله يك كلمه است، لكن «الذى» اسم ناقص و صله آن بمنزله صفت آن
و محتاج ضميرى است كه به آن باز گردد.
(فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ): مفعول به براى
«يبغون».
حكماً: تميز نسبت.
مقصود
(وَ أَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ
أَهْواءَهُمْ): بار ديگر پيامبر گرامى را مامور مىكند كه در ميان اهل كتاب بر طبق
فرمان خدا حكم كند و از هواهاى آنها پيروى نكند.
اين تكرار داراى دو فايده است:
1- آنها دو بار از پيامبر خدا نظر خواستند: يكى درباره زناى محصنه،
ديگرى درباره قصاص قتل. خداوند هم دو بار به پيامبر دستور داد كه در ميان آنها
بفرمان خدا حكم كند. اين وجه از جبايى و جماعتى از مفسران است. از امام باقر ع نيز
روايت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 66