نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 214
فراموش نمىكنند: شهادت كافر نه در سفر قبول
است و نه در حضر. زجاج نيز همين قول را اختيار كرده است.
جمعى گويند: اين آيه، درباره شهادت اهل ذمه: نازل شده بوده و نسخ شد.
ابو عبيده همه اين اقوال را ذكر كرده، سپس گفته: همه علما آيه را به
اهل ذمه تفسير مىكنند و آن را غير منسوخ مىدانند. مؤيد اين قول، اين است كه
روايات بسيارى داريم كه در سوره مائده، آيه منسوخ كم است و از سوره محكم و غير
منسوخ قرآن و آخرين سوره است.
(إِنْ أَنْتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَأَصابَتْكُمْ مُصِيبَةُ
الْمَوْتِ): اگر در سفر، مرگ شما فرا برسد.
خداوند متعال مىدانست كه برخى از مردم در سفر، مرگشان فرا مىرسد و
فقط اهل كتاب، رفيق سفر او هستند يا در بلدى مسكن مىگيرند كه دسترسى بمسلمان
ندارند از اينرو فرمود: اگر در سفر باشيد و گرفتار مصيبت مرگ شويد، و دسترسى به
شاهد مسلمان نداشته باشيد، دو نفر از غير مسلمانان را شاهد بگيريد. بنا بر اين در
درجه اول، در سفر و حضر بايد به سراغ گواه مسلمان عادل رفت. و در درجه دوم بايد در
حال سفر از گواهان غير مسلمان استفاده كرد.
(تَحْبِسُونَهُما مِنْ بَعْدِ الصَّلاةِ فَيُقْسِمانِ بِاللَّهِ
إِنِ ارْتَبْتُمْ): مقصود اين است كه آنها را بعد از نماز عصر حبس ميكنيد تا بخدا
سوگند ياد كنند. وقت عصر، بخاطر اين است كه مردم حجاز در اين وقت، اجتماع ميكردند
و سوگند ميخورند. از امام باقر (ع) نيز همين طور روايت شده است. راى قتاده و سعيد
بن جبير و ... نيز همين است. حسن گويد:
مقصود نماز ظهر يا عصر است. ابن عباس و سدى گويند: منظور بعد از وقت
نماز غير مسلمانان است! منظور از «حبس» نگه داشتن آنها است. برخى گويند: يعنى در
صورتى كه حاضر براى قسم نباشند، آنها را وادار ميكنيد كه قسم بخورند. البته اين در
صورتى است كه درباره شهادت آنها شك و ترديدى باشد و بترسيد از اينكه در صدد كتمان
شهادت و خيانت بر آمده باشند. خطاب متوجه ورثه است. ممكن است خطاب به «قضات» و فعل
مضارع به معناى امر باشد. يعنى «احبسوهما» اين نظر را ابن انبارى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 214