نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 203
خود را حفظ و او را بر ما حرام كرد و هر دو
حرام شمرده مىشدند. منافع و شير آنها براى مردان بود نه زنان.
محمد بن اسحاق گويد: هر گاه گوسفندى در پنج شكم، ده بچه ماده
مىزاييد، مىگفتند: «وصيله» شد. بچههايى كه بعداً مىزاييد، براى مردان بود نه
زنان.
(وَ لا حامٍ): حامى شتر نرى بود كه از
صلب او ده بطن بوجود مىآمد، در اين وقت مىگفتند: «حامى» شد. بعد از آن ديگر بار
بر پشت آن نمىگذاشتند و از آبخور و چراگاه، منع نمىشد. اين معنى از ابن عباس و
ابن مسعود و مختار ابو عبيده و زجاج است. فراء گويد: شتر نرى بود كه بچه بچهاش
لقاح مىشد، در اين وقت «حامى» شمرده مىشد و بر او سوار نمىشدند.
خداوند متعال در آيه اعلام مىكند كه هيچيك از «بحيره، وصيله، سائبه
و حامى» را تحريم نكرده است. ابن عباس از پيامبر گرامى روايت كرده است كه «عمرو بن
لحى» يكى از پادشاهان مكه بود كه براى نخستين بار، دين اسماعيل را تغيير داد و
بتها را نصب كرد و گوش بحيره را شكافت و سائبه را آزاد كرد و وصيله را رواج داد و
حامى را اختراع كرد. من او را در آتش جهنم ديدم كه مردم از بوى او در عذاب بودند.
(وَ لكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ
الْكَذِبَ): در اينجا خداوند از حال كافران خبر مىدهد كه آنها با ادعاى اينكه
اين گونه مطالب از خداوند است، بخدا نسبت دروغ مىدهند.
(وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ):
اكثر آنها عقل ندارند، زيرا فكر نمىكنند كه اين مطالب، مجعول و ساختگى است. قتاده
و شعبى چنين معنى كردهاند. ابو على جبايى گويد: مقصود اين است كه اكثر آنها
نمىدانند چه چيز بر آنها حلال و چه چيز حرام است؟ يعنى تنها عده كمى از آنها
معاند هستند.
دلالت آيه
اين آيه بر بطلان قول جبريان دلالت دارد، زيرا خداوند بحيره و سائبه
و
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 203