نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 140
لعن كرد. اين گناه در زمان وى روى داد. او
بدرگاه خدا عرض كرد: «خدايا لباس لعنت بر آنها بپوشان ...» و خداوند آنها را بشكل
بوزينگان در آورد، عيسى ع كسانى را لعن كرد كه بر آنها مائده نازل شد و كفر
ورزيدند.
2- ابن عباس گويد: مقصود اين است كه آنان در زبور و انجيل، لعن
شدهاند، يعنى خداوند كافران بنى اسرائيل را در زبور و انجيل- كه از زبان داود و
عيسى است- لعن كرده است، 3- زجاج گويد: از آنجا كه داود و عيسى دانسته بودند كه
حضرت محمد ص از جانب خدا مبعوث ميشود، كسانى را كه به او كفر بورزند، لعن كردند.
قول اول صحيحتر است، مقصود اين است كه خداوند آنان را- باثبات كفر-
از آمرزش خود مايوس كرده است، زيرا پيامبران، عقوبت آنها را از خداوند مسألت كرده
و دعاى آنها مستجاب است، اينكه لعنت را از زبان داود و عيسى نقل مىكند براى اين
است كه گمان نكنند كه آنها را پيش انبياء مقامى است كه سبب نجات آنها از كيفر
خواهد شد.( ذلِكَ): اشاره به لعنتى است كه ذكر شد.
(بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ):
بواسطه معصيت و تجاوز ايشان است، سپس به بيان حال آنها پرداخته، مىفرمايد:
(- كانُوا لا يَتَناهَوْنَ عَنْ مُنكَرٍ فَعَلُوهُ): آنان يكديگر را نهى نميكردند و كارهاى زشت را بدون توجه به منع
خداوند، مرتكب مىشدند، ابن عباس گويد: بنى اسرائيل سه فرقه بودند: فرقهاى كه در
«روز شنبه» مرتكب معصيت شدند و فرقهاى كه آنها را از اين كار نهى مىكردند ولى از
معاشرت آنها خوددارى نكردند و فرقهاى كه آنها را نهى كردند و از آنها جدا شدند،
دو فرقه اول ملعون شمرده شدند، از اينرو پيامبر گرامى اسلام فرمود: «امر بمعروف و
نهى از منكر كنيد، دست نادان را بگيريد و او را براه حق بياوريد و گرنه خداوند
دلهاى شما را بهم مربوط مىسازد و همه شما را لعنت مىكند.»
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 140