نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 102
بيان آيه 61- 62- 63
لغت
اثم و عدوان: تفاوت اين دو كلمه اين است كه: «اثم» همواره بمعناى جرم
و «عدوان» بمعناى ظلم است.
صنع: عمل. برخى گويند: تفاوت «صنع و عمل» اين است كه: صنع، عبارت از
عملى است كه در آن نيكى و احسان باشد مثلا: «صنع اللَّه لفلان» يعنى خداوند به او
نيكى كرد.
اعراب
قد: اين كلمه هر گاه بر سر ماضى در آيد، معناى آن نزديك بودن زمان
ماضى است و هر گاه بر سر مضارع در آيد، دلالت بر تقليل مىكند.
(بِالْكُفْرِ): در محل نصب و حال است يعنى
«دخلوا كافرين» همچنين(خَرَجُوا بِهِ)
يعنى «خرجوا كافرين»( إِذا جاءُوكُمْ):
فرق آن با «متى جاءوكم» اين است كه «جاءوا» در «متى» عمل مىكند ولى در «اذا»
بواسطه اينكه مضاف بسوى آن است عمل نميكند.
لبئس: لام قسم نه لام ابتدا- زيرا لام ابتدا- جز در خبر ان- بر سر
فعل در نمىآيد. اين جمله دلالت دارد بر اينكه مدح، در برابر كردار است.
(ما كانُوا يَعْمَلُونَ): درباره «ما» دو احتمال
است: 1- ماء كافه باشد مثل «انما» و بنا بر اين محلى از اعراب ندارد. 2- نكره
موصوفه است. يعنى «لبئس شيئا كانوا يعملون».
لو لا: بمعناى «هلا» حرف ترغيب و توبيخ است به معناى «چرا نه؟» در
ماضى براى توبيخ و در مضارع براى ترغيب است. مثل(لَوْ لا جاءُو عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 7 صفحه : 102