نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 40
(سوره فصلت 46 يعنى كسى كه كارى شايسته كند،
براى خود او و كسى كه كارى زشت كند، بزيان اوست.)( وَ
كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً): خداوند بكردار او دانا و در
كيفرش حكيم است. برخى گفتهاند: يعنى بكارهاى بندگان دانا و در داورى خود حكيم است
و برخى هم گفتهاند:
يعنى بحال دزد دانا و در واجب كردن و بريدن دست او حكيم است. آن گاه،
اين مطلب را بيان مىكند كه اگر كسى كارى زشت كند، سپس بگردن ديگرى افكند، چگونه
كيفرش بزرگ خواهد شد!( وَ مَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ
إِثْماً): كسى كه گناهى عمدى يا غير عمدى كند. برخى گفتهاند: خطيئه، شرك و
ذنب، سواى شرك است.
(ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئاً): آن گاه گناه خود را
به بيگناهى نسبت دهد. حسن و ديگران گويند: بيگناه (برى) همان يهودى است كه زره را
در خانه او افكنده بودند. برخى هم گفتهاند: منظور از بيگناه، لبيد بن سهل است كه
ذكر هر دو گذشت.
در باره ضمير «به» اختلاف است: برخى گويند: به «اثم» و برخى گويند:
به يكى از دو كلمه «اثم و خطيئه» و برخى گويند به «كسب» بر مىگردد.
(فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً): چنين كسى دروغى بزرگ متحمل شده است كه خود از بزرگى آن در شگفت
مىماند و گناهى ظاهر و هويدا!
لكن از اين آيات، بر مىآيد كه سزاوارتر نيست كه خداوند، خود افعال
بندگان را خلق كند، آن گاه ايشان را در مقابلى افعالى كه خود فاعل و خالق آنهاست:
كيفر دهد، زيرا هر گاه خالق افعال خداوند باشد، آنان از آن كارها برى هستند و
عذابشان روا نيست.
اگر كسى بگويد: اگر چه خالق فعل خداوند است، لكن اين فعل، انتساب به
بنده و اضافه به او دارد، يعنى اگر چه خداوند خالق فعل است، لكن قلب بنده نيز
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 40