نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 216
(وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى
يُؤْمِنَّ) (بقره 221 و آيه(وَ
لا تُمْسِكُوا بِعِصَمِ الْكَوافِرِ) (ممتحنه 10) نسخ شده است:
(إِذا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَ):
ابن عباس و ... گويند: يعنى وظيفه داريد كه در مقابل تمتعات جنسى كه از ايشان
مىبريد، مهر ايشان را بپردازيد.
(مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ):
حال آنكه پاكدامنى پيشه كرده، از زنا خوددارى كنيد.
(وَ لا مُتَّخِذِي أَخْدانٍ): و نيز با آنها براى
زنا دوستى پنهانى نداشته باشيد. در باره «احصان، سفاح و اخدان» در سوره نساء بحث
شد.
(وَ مَنْ يَكْفُرْ بِالْإِيمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ): كسى كه منكر توحيد و عدل خدا و نبوت پيامبر شود، عملى كه به منظور
تقرب خداوند بجاى مىآورد، بر باد مىدهد. حبط اعمال اين است كه پاداشى بدنبال
نداشته باشد.
(وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ):
چنين كسى را در آخرت از هلاك شوندگان است.
برخى گفتهاند: مقصود از(وَ مَنْ يَكْفُرْ
بِالْإِيمانِ ...) اهل كتاب است. يعنى اگر اينها از ايمان آوردن، خوددارى كنند و ايمان
نياورند، عملشان بى ارزش مىشود.
بنا بر اين جمله(فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ) دلالت دارد بر اينكه «زايل شدن و حبط عمل» مستلزم اينكه ثوابى ثابت
باشد تا زايل گردد، نيست، زيرا كافر را عملى نيست كه ثوابى بر آن استحقاق داشته
باشد. عمل او ظاهرى است و اگر كفر مانع نبود. استحقاق ثواب داشت. از اين معنى
خداوند به «حبط عمل» تعبير كرد و همين است معناى حقيقى آن.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 216