گناهى و حرجى بر شما نيست كه اگر در موقع جنگ با دشمن از باران به
شما آزارى برسد يا معلول يا مجروح باشيد و براى حمل سلاحها ضعيف باشيد، آنها را
بگذاريد ولى از آنها مراقبت كنيد.
(وَ خُذُوا حِذْرَكُمْ): رعايت جانب احتياط را
بنماييد كه شما را غافل گير نكنند و به شما حملهور نشوند.
(إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً): خداوند براى مردم كافر، عذابى خوار كننده مهيا كرده براى ابد در آن
بمانند.
دلالت آيه
1- اين آيه دلالت دارد بر راستگويى پيامبر و صحت نبوتش، زيرا هنگامى
نازل شده كه پيامبر در عسفان و مشركين در ضجنان بودند و در برابر يكديگر قرار
گرفتند پيامبر نماز ظهر را با اصحاب خود با تمام ركوع و سجود، بجاى آورد. مشركين
خواستند بر آنها حملهور شوند، لكن گروهى از آنها گفتند: اينها نماز ديگرى دارند
كه پيششان محبوبتر است و مقصودشان نماز عصر بود. خداوند اين آيه را فرستاد و
پيامبر نماز عصر را بصورت نماز خوف، انجام داد و همين امر، سبب اسلام خالد بن وليد
گرديد.
2- ابو حمزه ثمالى در تفسير خود آورده است كه: پيامبر با بنى انمار
جنگيد، آنها شكست خوردند و مال و فرزندان ايشان بدست مسلمين افتاد پيامبر و
مسلمانان فرود آمدند، در حالى كه از دشمن احدى را نمىديدند، از اين رو سلاح را بر
زمين گذاشتند و پيامبر براى قضاى حاجت، بيرون رفت و در حالى كه سلاح را بر زمين
گذاشته بود، ميان خود و اصحابش يك وادى قرار داد و پس از قضاى حاجت در زير سايه
درختى نشست. در اين وقت غورث بن حارث محاربى او را بديد. كسانش وى را بگفتند: اين
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 20